اهم اخبار

تولید خرما به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد/ قیمت هر کیلو خرما ۳۰ هزار تومان

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن ملی خرما گفت: طبق برآوردها امسال تولید خرما از مجموع ۶ استان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن رشید فرخی یزدی رئیس انجمن ملی خرما از برداشت خرما در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: برآوردها حاکی از آن است که امسال به طور متوسط تولید خرما از مجموع ۶ استان به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد.

وی افزود: گرچه در برخی مناطق، تولید به سبب شرایط اقلیمی و وزش بادهای غیر فصلی کاهش می یابد، اما در دیگر استان ها افزایش محصول داریم که امیدواریم بعد از جمع آوری محصول نوید افزایش تولید را دهیم.

رشید فرخی از افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت نهاده های کشاورزی خبر داد و گفت: علی رغم افزایش چندبرابری نهاده های کشاورزی همچون سم، کود و هزینه های کارگری، قیمت خرما در مبدا تغییر محسوسی نداشته است.

رئیس انجمن ملی خرما ادامه داد: با وجود تورم اعلامی ۴۰ تا ۵۰ درصد و افزایش چشمگیر قیمت نهاده ها، نرخ خرما در مبدا نسبت به ۲ سال گذشته تغییری نداشته که همین موضوع با واکنش شدید تولیدکنندگان روبرو شده است.

وی با اشاره به اینکه حضور دلالان و واسطه ها در بازار ریشه در اقتصاد ناپایدار کشور دارد، بیان کرد: نابه سامانی اقتصاد زمینه را برای حضور دلالان فراهم کرده تا آنها با سرمایه های سرگردان در هر مقطعی به سمت و سوی محصولات کشاورزی، محصولات صنعتی، دلار و طلا بروند و بازار را ملتهب کنند.

رشید فرخی قیمت کنونی هر کیلو خرما در بازار مبدا بسته به واریته های مختلف را ۱۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر ‌کیلو خرما پیارم به عنوان یکی از محصولات خشکبار و صادراتی بالای ۷۰ هزار تومان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی در داخل مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: ۳۰ درصد خرما به بازارهای هدف صادر می شود که امیدواریم دولت سیزدهم از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه در زمینه صادرات اجتناب کند تا بتوانیم ارزآوری خوبی از قبل صادرات داشته باشیم.

وی با تاکید بر این مسئله که دولت به سبب موضوع خشکسالی باید اقداماتی در جهت رفع بحران آبی بکار گیرد، بیان کرد: با توجه به بحران منابع آبی ، دولت باید از توسعه باغات اجتناب کند ؛ چرا که بیش از نیمی از آبیاری کشورهای غرقابی است ، در حالتی که باید به سمت گلخانه های هیدروپونیک و آبیاری پیشرفته رفت. 

رشیدفرخی با اشاره به برخورد جدی با چاه های غیر مجاز گفت: عدم برخورد با چاه های غیر مجاز از جمله علل خشکسالی در کشور است و همواره برآورد می شود که حدود ۴۰۰۰ هزار چاه غیر مجاز در کشور داشته باشیم که کنترلی بر روی آن نیست، در صورتی که تمام محدودیت ها برای چاه های مجاز است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *