اهم اخبار

تولید واکسن آبزیان در دستور کار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی قرار گرفت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از آغاز پروژه تحقیقاتی تولید اتوواکسن‌ها و واکسن‌های بومی آبزیان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود بهمنی با اشاره به این که پروژه تحقیقاتی تولید اتوواکسن و واکسن های بومی آبزیان در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در قالب بذر واکسن تحقق خواهد یافت، گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت دام OIE بیش از ۲۰ درصد تلفات آبزیان ناشی از بروز بیماری های عفونی (باکتریایی و ویروسی) است.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اظهار داشت: با توجه به اهمیت اقتصادی تلفات آبزیان ناشی از بیماری های عفونی، این موسسه در سه گام اساسی تولید بذر واکسن بیماری های عفونی ماهی قزل آلا، کیت تشخیص سریع  بیماری در میگو و بذر واکسن بیماری های عفونی در ماهی سی‌باس در قفس های پرورشی را پی گیری می کند.

بهمنی افزود: اگر تولید آبزیان در حد متوسط سالانه ۵۰۰ هزار تن در نظر گرفته شود، گردش مالی حاصل از این بازار بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است و از این رو استفاده از واکسن در صنعت آبزیان بسیار اهمیت داشته و از خسارت های احتمالی ناشی از بروز بیماری های عفونی، جلوگیری خواهد کرد. 

وی ادامه داد: در کنار بکارگیری واکسن ها با بهره مندی از مکانیزاسیون، ضمن کاهش نیاز آبی، می توان به افزایش تولید در واحد سطح  آبزیان پرورشی کمک کرد.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: یکی از مهمترین تکنولوژی های بکارگرفته شده در تحقیقات آبزی پروری، استفاده از انواع هواده ها و ژنراتورهای تولید اکسیژن بوده که ضمن بهبود کیفیت آب، به افزایش معنی دار تولید آبزیان در واحد سطح (از طریق افزایش تراکم ذخیره سازی) کمک کرده است. 

بهمنی درباره پروژه پرورش ماهی در قفس را یکی از پروژه های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی عنوان و تصریح کرد: با شروع فعالیت پرورش ماهی در قفس های دریایی، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در خصوص معرفی گونه های بومی از جمله صبیتی، شانک و ماهی آزاد دریای خزر اقدامات موثری را انجام داده و با تولید غذای اختصاصی برای این ماهیان، نقش تحقیقاتی خود را در افزایش تولید در واحد سطح آبزیان اقتصادی در صنعت رو به رشد قفس های دریایی ایفا کرده است.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور دستیابی به فرمول تخصصی غذای ماهیانی همچون ماهی آزاد دریای خزر، ماهی تیلاپیا و همچنین بهینه سازی غذای ماهی کپور با بهره گیری از گیاهان دارویی به عنوان مکمل غذایی و بکار گیری جلبک های دریایی به عنوان بخشی از غذای آبزیان پرورشی را از دستاوردهای این موسسه نام برد و افزود: این فرمول تخصصی غذای ماهیان و بهره گیری از جلبک ها ضمن افزایش تولید در واحد سطح به بهبود کیفیت لاشه آبزیان از جمله گوشت میگو کمک شایانی می کند.

طبق گزارش ها، پیشتر دستورالعمل بهداشتی و الزامات زیست محیطی پرورش ماهی در قفس، تدوین و به سازمان های مربوطه ابلاغ شد،  همچنین در سال ۹۷-۱۳۹۶ نیز مطالعاتی در خصوص بهداشت و بیماری‌های آبزیان و تولید کیت‌های تشخیص ویروس IPN,VHS و IHN با مشارکت موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *