اهم اخبار

تولید و توزیع روغن به نسبت ماه‌های مشابه سال گذشته بیشتر بوده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس هیات مدیره انجمن روغن نباتی معتقد است: آنچه در بازار روغن نباتی شاهد هستیم از یک روند غیرطبیعی حکایت دارد و نمی‌تواند با واقعیت‌های بازار مطابقت داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از فارس؛ ابوالحسن خلیلی، رئیس هیات مدیره انجمن روغن نباتی درباره وضعیت تولید و توزیع روغن در کشور، می گوید: تامین روغن خام، تولید روغن نباتی و توزیع آن نه تنها از سطح تقاضای معمول، کمتر نیست بلکه میزان تولید و توزیع به نسبت ماه‌های مشابه سال گذشته نیز بیشتر بوده است.

به گفته وی، در ۱۱ ماهه امسال معادل یک میلیون و ۶۴۳ هزار تن روغن نباتی در کشور تولید شده که از این میزان، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن روغن مایع بوده و ۴۹۲ هزار تن روغن جامد و نیمه جامد بوده است. بر این اساس در ماه‌های آبان، آذر و دی به ترتیب ۱۲۵ هزار تن، ۱۶۳ هزار تن و ۱۸۵ هزار تن و در بهمن ماه ۱۹۶ هزار تن روغن نباتی تولید شده است.

به گفته خلیلی، در اسفند ماه نیز روند تولید روغن خوراکی مناسب است و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سقف ۲۱۵ هزار تن برسد و به همین مقدار نیز روغن در بازار عرضه شود.

وی در عین حال تصریح می‌کند: برای فروردین ماه سال آینده نیز تمهیدات لازم برای تامین روغن خام و تولید در سطح ماهیانه ۲۰۰ هزار تن اندیشیده شده و از این نظر نگرانی وجود ندارد.

خلیلی توضیح می دهد: آمار توزیع نیز همین روند رشد را طی کرده و از توزیع ۱۲۰ هزار تن روغن در آبان ماه به ۱۹۰ هزار تن در بهمن ماه رسیده است. حال آنکه در شرایط معمول سال های ۹۵ و ۹۶ با توزیع ماهانه ۱۲۵ تا ۱۳۰ هزار تن روغن، رقابت بر بازار حاکم بوده و البته عرضه بر تقاضا پیشی می‌گرفت.

وی ادامه می دهد: طی ۴ ماه گذشته نیز به طور متوسط بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تن روغن بیش از سطح معمول مصرف کشور تولید و توزیع شده و همه دستگاه های دخیل از جمله شرکت بازرگانی دولتی و بخش خصوصی در واردات به موقع، ترخیص و تامین روغن خام نقش خود را به خوبی ایفا کرده اند.

 خلیلی با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار، از روند غیرطبیعی تقاضای روغن گواهی می‌دهد، می گوید: مشخص نیست که چرا پس از آنکه سه ماه پیاپی، عرضه کالا به وفور انجام شده‌، تقاضا فروکش نکرده‌است. البته بخشی از تقاضا تحت‌تاثیر برخی حرف و حدیث‌‌ها درباره احتمال توقف تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی از جمله روغن ملتهب شده که در انتهای بهمن‌ماه مشخص شد که فعلا هیچ تغییری در نرخ تامین ارز مورد نیاز برای روغن نباتی ایجاد نخواهد شد و کماکان در سال ۱۴۰۰ نیز کالاهای اساسی و روغن با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین خواهند شد.

وی معتقد است: آنچه در بازار روغن نباتی شاهد هستیم از یک روند غیرطبیعی حکایت دارد و نمی‌تواند با واقعیت‌های بازار مطابقت داشته باشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *