اهم اخبار

جدال تخم مرغ و کره بر سر قیمت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جدال نوسان قیمت بین کره و تخم مرغ، تبدیل به ترکیبی از این دو شده و در نهایت گرانی یک وعده نیمرو را رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،ممکن است خنده دار به نظر برسد اما در حال حاضر نیمرو با کره پرچمدار افزایش قیمت بین تمام غذاها محسوب می‌شود. بررسی‌های میدانی و رصد بازار ما نشان می‌دهد هم کره به بقیه محصولات لبنی پیوسته و افزایش قیمت چشمگیری داشته است و هم تخم مرغ جهش قیمتی داشته و‌ رکورد قیمتی جدیدی ثبت کرده است که باعث ایجاد تعجب و ناراحتی عموم جامعه شده است.

با یک حساب و‌کتاب و ساده کره ۴ هزار تومانی با رسیدن به قیمت ۷ هزار تومان حدود ۷۵ درصد و تخم مرغ با رسیدن به قیمت هر شانه ۵۷ هزار تومن حدود ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

تولید کننده‌های هر دو محصول یک بهانه مشترک برای افزایش قیمت داشتند. افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی و مواد اولیه آن‌ها است. مرغداریها دغدغه و مشکل تامین نهاده داشتند و همین موضوع را علت اصلی نوسان نرخ تخم مرغ می‌دانستند. و چون نهاده آن‌ها تامین نشد، سراغ بازار آزادی و نرخ بالاتر از مصوب رفتند. حالا با افزایش قیمت این محصول، گروکشی می‌کنند و می‌گویند نرخ مصوب را اصلاح کنید تا بازار آروم شود.

تخم مرغ کم نیست، مرغدارها منتظر قیمت جدید نشسته اند!

حمید کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: با کمبود تولید تخم مرغ مواجه نیستیم، منتظریم که اصلاح قیمت در دستور کار دولت قرار بگیرد تا تخم مرغ با قیمت جدید به صورت گسترده در کشور توزیع شود. تخم مرغ انبار نشده و در حال عرضه است، اما نه از طریق سیستم نظارت پذیر و شفاف، بلکه از طریق خرده فروشی ها.

کاشانی گفت: در حال حاضر قیمت مصوب تخم مرغ که مربوط به سال گذشته است با واقعیت بازار همخوانی ندارد و در این شرایط نیاز است که قیمت این محصول اصلاح و بر اساس واقعیت بازار تنظیم شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای به اتحادیه ارسال کرده که بر اساس آن تا زمان اصلاح قیمت تخم مرغ می‌تواند با نرخ توافقی عرضه شود که این نامه نیز اگر اجرایی شود ما آمادگی داریم که تخم مرغ را با قیمت توافقی به بازار بیاوریم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: در حال حاضر تولید تخم مرغ به ماهانه ۹۰ هزار تن رسیده که میزان مصرف کشور نیز همین مقدار است و می‌توان در صورت اصلاح قیمت با توجه به تولید مناسب ظرف دو تا سه روز بازار تخم مرغ را به ثبات رساند.

وی افزود: قیمت مصوب تخم مرغ در حال حاضر به صورت فله‌ای شانه‌ای ۳۳ هزار تومان است، ولی قیمت پیشنهادی ما حدود ۴۱ هزار تومان است.

تولید کننده‌های لبنیات هم با بهونه همیشگی افزایش تعرفه شیر خام مهر افزایش قیمت را روی بسته بندی کره کوبیدند تا این محصول هم از روند افزایش قیمت سایر محصولات لبنی جا نماند. 

گرانی کره گردن ارز ۴۲۰۰ تومانی افتاد

سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی، درباره افزایش قیمت کره گفت: قیمت کنونی هر کره ۱۰۰ گرمی در بازار  ۱۰ هزار تا ۱۳ هزار تومان است. بعد از آنکه موجودی کره وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان به پایان رسید و قیمت مصوب شیر خام و چربی در آذر ۹۹ افزایش یافت، قیمت کره تولید داخل از ۸ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان در اواخر سال گذشته رسید و سپس در مرداد امسال افزایش یافت که با این وجود کره در ۲ سال گذشته کمترین نوسان قیمت را داشته است.

او مدتی قبل اظهار کرد: قیمت شیر خام که ماده اولیه اصلی محصولات لبنی است افزایش بیش از ۵۰ درصدی داشته و نمی‌توان انتظار داشت که در این شرایط قیمت محصولات لبنی افزایش نیابد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت:در حال حاضر رقم ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به عنوان کف قیمت برای شیرخام اعلام شده و صنایع لبنی از همین حالا نامه‌هایی مبنی بر افزایش این نرخ برای ماه آینده دریافت می‌کند.

او ادامه داد: در این شرایط طبیعی است که قیمت محصولات لبنی نیز که تولید آن بین ۶۵ تا ۷۰ درصد وابسته به شیر خام است افزایش یابد.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: شیرخام کیفی که در محصولات لبنی استفاده می‌شود توسط دامداری‌های صنعتی تولید می‌شود که بخشی از این دامداری‌ها خصولتی هستند و اگر مسئولان نگران افزایش قیمت محصولات لبنی هستند دامداری‌های خصولتی را مجاب کنند تا شیر را با قمیت معقول در اختیار کارخانجات لبنی قرار دهند.

بنی‌طبا ادامه داد: از یک ماه پیش کلیه اختیارات قیمت‌گذاری بخش کشاورزی حسب احیای قانون تمرکز به وزارت جهاد کشاورزی انتقال داده شد که این وزارتخانه هم با مصوبه‌ای در ابتدای مرداد ماه افزایش قیمت شیرخام را اعلام کرد.

او گفت: در گذشته وقتی قیمت شیرخام اعلام می‌شد همزمان قیمت ۱۰ قلم محصول مشمول قیمت‌گذاری محصولات لبنی هم تغییر می‌کرد بنابراین وقتی قیمت شیرخام به ۶ هزار و ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده به طور طبیعی این مجوز برای افزایش قیمت محصولات لبنی وجود دارد و ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تولیدکننده محصولات لبنی با ضرر محصولات خود را روانه بازار کند.

نیمروهم گران شد!

دامداریها اما این افزایش قیمت را گردن نمی گیرند. زنجیره تولید شیر خام هم تا حدود زیادی به تامین نهاده گره خورده اما این وابستگی به اندازه ارتباط صنعت مرغ و طیور نیست و همین موضوع سبب شده تا تولید کنندگان شیر خام همواره مدعی تامین این محصول با نرخ مصوب باشند و خودشان را از بازی افزایش قیمت محصولات لبنی کنار بکشند.

احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران افزایش چندباره نرخ محصولات لبنی را به افزایش نرخ مصوب شیر خام بی ارتباط دانست و گفت: از همان ابتدای مرداد که قیمت مصوب شیر خام افزایش پیدا کرد ما هیچ گونه افزایش قیمتی نداشتیم و‌ دامداران ما شیر خام را با نرخ مصوب عرضه کرده و به دست تولید کنندگان محصولات لبنی می‌رسانند. ما خودمان هم دلیل افزایش قیمت چند بازه لبنیات را نمی‌دانیم و این موضوع ارتباطی با نرخ شیر خام ندارد. 

سراغ وزیر جهاد کشاورزی رفتیم تا سراغ ببینیم بالاخره این روند افزایش قیمت و قصه‌ تکراری نهاده و شیر خام تا کی قراره ادامه داشته باشد، در مورد لبنیات که گفت برای هر دو محصول برنامه‌های کنترلی داریم اما افزایش نرخ تخم مرغ را هم گردن شروع پاییز و فصل سرما انداخت.

جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با لبنیات توضیح داد: با توجه به اینکه نهاده‌های دامی ما با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود ما باید بتوانیم آن را به دست دامدارمان برسانیم.

او ادامه داد: در بخش تولید لبنیات هیچ یارانه‌ای به آن تعلق نمی‌گیرد، پس در این شرایط دامداری ما که یک بنگاه اقتصادی است نمی‌تواند تولیداتش را ادامه دهد و شرایط این گونه می‌شود که دام‌های مولد به کشتارگاه می‌رود. این موضوع یعنی دامدار از عهده آن دام بر نمی‌آید.

ساداتی نژاد توضیح داد: اگر ما نهاده را با ارز ۴۲۰۰ تومان هم بدهیم نمی‌توانیم قیمت شیر را پایین بیاوریم، پس قیمت ۶۴۰۰ تومانی که برای بحث شیر قیمت گذاری شد در ستاد تنظیم بازار، می‌تواند بازار تا تنظیم کند.

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، درباره افزایش قیمت تخم مرغ گفت: تولید مرغ و تخم مرغ اینگونه نیست که امروز تصمیم گرفته شود و فردا قیمت تغییر کند. پس امروز هر تصمیمی که ما می‌گیریم بخواهد قیمت تغییر کند، مگر اینکه در بحث واردات بخواهیم کاری کنیم تا در روند تغییر قیمت‌ها تاثیر بگذارد. بخشی از این افزایش قیمت هم طبیعی است و‌ مانند هر سال که در فصل سرما افزایش تقاضا را در تخم مرغ داریم باعث افزایش نرخ تخم مرغ می‌شود. 

هر چند که تنها ۲ ماه از شروع به کار دولت جدید گذشته و در بسیاری از مشکلات نیاز به زمان وجود دارد تا به شرایط مطلوب برسیم اما از مسئولان دولت انتظار داریم هم به تولید کنندگان و تم به تولید کنندگان توجه کافی را داشته باشد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *