اهم اخبار

جلوی واردات بی‌رویه سموم آماده مصرف را بگیرید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

تولیدکنندگان سموم دفع آفات کشاورزی در نامه‌هایی به وزیر جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی به موضوع واردات بی‌رویه سموم آماده مصرف به داخل کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا، طی روزهای اخیر انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم برخی تولیدکنندگان سموم کشاورزی در نامه‌‌هایی به وزیر جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفظ نباتات، معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و… خواستار جلوگیری از واردات بی‌رویه سموم آماده مصرف به داخل کشور شدند.

در این نامه‌ها با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخلی و تاکید ایشان بر «تامین امنیت غذایی با تکیه بر تولید از منابع داخلی و نیل به خودکفایی…» و «افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی و اولویت دادن به تولید محصولات و همچنین تاکید ایشان  بر ضرورت مقابله با مافیای واردات» و نیز با اشاره به این نکته که کارخانجات داخلی تولید سموم کشاورزی، توان تامین حداقل ۸۵ درصد نیاز کشور را دارند که در صورت حمایت این میزان تا ۱۰ درصد نیز قابل افزایش است، خواهان توجه به این موضوع در تصمیم‌گیری‌ها شده‌اند.

در یکی از نامه‌های تولیدکنندگان سموم آمده است که از سال ۱۴۰۱ سیاست‌های گمرکی، انگیزه تولید آفت‌کش‌ها در داخل را کمرنگ نموده؛ به طوری که حقوق ورودی که گمرک از آفتکش‌های آماده مصرف دریافت می‌نماید، تقریبا در محدوده حقوق گمرکی دریافت شده از ماده موثره سموم (تکنیکال‌ها) می‌باشد.

انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی در نامه‌ای دیگر خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به اینکه در ۸ ماه گذشته، ارز مورد نیاز تولیدکنندگان سموم کشاورزی به‌خوبی تامین نشده، از وی درخواست کرده‌اند از تخصیص ارز گروه ۲۱ برای واردات سموم آماده مصرف دارای تولید مشابه داخلی جلوگیری شود تا ضمن صرفه‌جویی ارزی قابل توجه، موجب رونق واحدهای تولید ی در داخل کشور شود.

بنابر این گزارش، همچنین تولیدکنندگان سوم کشاورزی در چند نامه دیگر به مراجع ذیربط که به امضای بسیاری از این تولیدکنندگان سموم رسیده، ضمن گلایه شدید از سیاست‌های گمرک و تخصیص ارز، خواهان حمایت عملی از تولیدکنندگان داخلی شدند.

photo7944467149
photo7944472235

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *