اهم اخبار

جنگ اوکراین نهاده‌های کشاورزی را ۱۰ درصد گران کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نابسامانی جنگ اوکراین قیمت نهاده‌های کشاورزی را در سه ماهه اول نزدیک به ۱۰ درصد افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، دفتر آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد که تهاجم روسیه به اوکراین با افزایش شدید قیمت محصولات و نهاده‌های مهم مانند کود و خوراک دام، بازارهای کشاورزی جهانی را به طور قابل توجهی آشفته کرده است.

داده‌های یورواستات نشان می‌دهد که میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی کشاورزی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سه ماهه آخر سال گذشته، ۹.۵ درصد افزایش یافته است که شامل افزایش ۲۱.۲ درصدی برای کودها و بهبوددهنده‌های خاک، ۱۷.۴ درصد برای انرژی و روان‌کننده‌ها و ۹.۲ درصد برای خوراک دام است.

یورواستات اعلام کرد که متوسط قیمت محصولات کشاورزی در سه ماهه مشابه ۶ درصد افزایش یافته است. تهاجم روسیه به اوکراین که هر دو صادرکننده عمده محصولات کشاورزی هستند، حمل‌ونقل روغن‌های خوراکی و کود از منطقه دریای سیاه را مختل کرده و قیمت گندم، سویا و ذرت را در اوایل سال جاری به رکورد رساند.

روسیه همچنین صادرکننده اصلی کود و اوکراین صادرکننده عمده ذرت و روغن آفتابگردان است. متوسط قیمت کود و مواد بهبود دهنده خاک در سه ماهه اول سال در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ تقریبا دو برابر شد، در حالی که قیمت انرژی و روان کننده‌ها ۵۵.۶ درصد افزایش یافت.

یورواستات افزود: قیمت محصولات کشاورزی مانند غلات، دانه های روغنی، گاو، مرغ و شیر بین ۵۱.۷ تا ۲۱.۴ درصد در مدت مشابه سال افزایش یافت. مجری اتحادیه اروپا پیش بینی خود را برای تولید گندم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ کاهش داد اما چشم انداز خود را برای رکورد صادرات حفظ کرد.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: یورواستات

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *