اهم اخبار

جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها دستوری شد/ نگرانی از تکرار داستان ذرت‌های آلوده برای واردات مرغ منجمد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: به تازگی وزارت صمت مصوبه‌ای به اتحادیه و تشکل‌های مرغداری ابلاغ کرده است که بر اساس آن مرغداران موظف هستند ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام دهند.‌ جوجه‌ریزی دستوری در حالی است که این رقم بالاتر از میزان نیاز کشور است و قیمت مصوب مرغ با هزینه تمام شده‌ تولید آن همخوانی ندارد.

 

 

حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه جوجه‌ریزی بیش از نیاز کشور بازار را برهم می‌زند، ‌اظهار کرد: با افزایش تولید و عرضه بیش از نیاز کشور کاهش قیمت در بازار رخ می‌دهد، اما با توجه به ناهمخوانی هزینه تمام شده تولید و قیمت مصوب مرغ، ‌زیان تولیدکنندگان قطعی است.

وی ادامه داد: نامتوازن بودن عرضه و تقاضا موجب انباشت تولید در مرغداری‌ها و تعطیلی تعداد بیشتری واحد تولیدی می‌شود.

اسدالله نژاد میزان مناسب جوجه‌ریزی در شهریور ماه را حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه عنوان کرد و افزود: در ماه‌های گرم سال مثل تابستان که تلفات بالاست و یا عید که مصرف افزایش می‌یابد حدود ۵ درصد به تولید بیشتر نیاز است.

تشکل‌ها مخالف برخی از سیاست‌گذاری کارگروه تنظیم بازار مرغ

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور با اشاره به تصمیمات اخیر کارگروه تنظیم بازار،‌ گفت: تصمیم‌های گرفته شده در حوزه صنعت مرغ گوشتی بر خلاف نظریه کارشناسی تشکل‌های ملی صنعت مرغداری کشور است و مورد تایید مرغداران نیست.

اسدالله نژاد افزود: اگرچه در جلسات کارگروه تنظیم بازار از چند تشکل ملی صنعت طیور از جمله کانون انجمن صنفی مرغداران کشور دعوت و نظرات آنها اخذ می‌شود، اما تصمیمات کارگروه تا امروز چه در قیمت مرغ و جوجه یکروزه و چه در سیاست‌گذاری‌های افزایش تولید ماهیانه و یا واردات بر خلاف نظریه کارشناسی پنج تشکل ملی صنعت مرغداری کشور بوده است.

وی با انتقاد شدید از تصویب واردات ۷۰ هزار تنی مرغ منجمد به کشور در آخرین جلسه کارگروه تنظیم بازار، اظهار کرد: به رغم وجود زیرساخت‌های لازم برای صادرات بالغ بر یک میلیون تن مرغ در کشور، در اقدامی عجیب کارگروه تنظیم بازار نسخه واردات را برای تامین ذخایر استراتژیک می‌پیچد که بسیار عجیب و غیرکارشناسی است.

به گفته اسدالله نژاد اصرار بر واردات مرغ منجمد در حالی است که تامین مرغ با استانداردهای لازم از برندهای معتبر جهانی در کوتاه مدت ممکن نیست و باید مراقب بود با دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی داستان ذرت‌های آلوده برای واردات مرغ منجمد تکرار نشود.

وی با تاکید دوباره بر اینکه مخالف واردات مرغ منجمد و نیز از افزایش حجم تولید ماهیانه جوجه‌ریزی هستیم، افزود: قیمت فعلی مرغ واقعی است و پیش‌بینی می‌شود با نزدیک شدن به مهرماه با افزایش سن کشتار، کاهش تلفات و کاهش سنتی مصرف مرغ،  شاهد کاهش نسبی قیمت‌ این کالا در بازار باشیم که فرصتی مناسب برای تامین ذخایر استراتژیک از محل تولید مازاد داخل است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران اظهار کرد: با توجه به میزان فعلی تولید مرغ، ما تامین نیاز بازار را کاملا تضمین می‌کنیم و این اطمینان را می‌دهیم که جای هیچ گونه نگرانی برای تامین مرغ کشور وجود ندارد، همچنین نیازی به واردات و افزایش جوجه‌ریزی نیست.

اسدالله نژاد در پایان گفت: خوشبختانه به رغم تمام مشکلات و تنگناهای موجود،‌ صنعت مرغداری از نظر تولید دوران باثباتی را سپری می‌کند و لازم است دولتمردان مطابق با شعارهای که می‌دهند به تولیدکنندگان خود اطمینان و از آن‌ها حمایت کنند.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *