اهم اخبار

جوسازی جدید علیه دولت/ شترهایی که به فارس نیامدند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نمایش کلیپ رمه های شتر و پخش این شایعه در فضای مجازی که این شترها از قطر به استان فارس وارد شده و به سلامت مردم لطمه زده است واکنش مسئولان را برانگیخت و آنها ورود شترها به استان را دروغ دانستند.

 به گزارش ایرنا ،براساس اظهارات مسئولان مربوط در فارس ،می توان گفت که طرح جذب سرمایه گذار خارجی در استان برای پرورش شتر در روزهای اخیر بدون توجه به ابعاد مختلف این طرح و دستاوردهای مثبت آن برای مردم، دستاویز شایعات بی پایه و اساس و سوء استفاده از احساسات محیط زیستی در جامعه شد.
موج منفی در زمینه ورود سرمایه گذار خارجی برای پرورش شتر در استان فارس در حالی در روزهای گذشته ایجاد و به آن دامن زده شد که مسئولان استانی اظهار داشتند که هنوز این طرح در مرحله بررسی و مطالعه قرار دارد و تاکنون هیچ شتر قطری وارد فارس نشده است.** سرمایه گذاری و موج های منفی و مثبت
امروزه بسیاری از کشورهای جهان به واسطه محدود بودن منابع داخلی اشتیاق زیادی برای جذب سرمایه های خارجی دارند که این تفکر در سالهای اخیر در کشور ما نیز حاکم شده و با ایجاد زیرساخت های لازم، زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور و همچنین استان فارس آماده شده است.
ورود سرمایه گذار خارجی در عرصه تولید از جهت اقتصادی و سیاسی اهمیت ویژه ای دارد و کشورهایی که امنیت مالی و جاذبه های اقتصادی بیشتری دارند در جذب سرمایه خارجی نیز موفق تر هستند.
پیش از این دید نه چندان مثبتی در زمینه ورود سرمایه های خارجی به ایران بین بیشتر مسئولان کشور رایج بود که این تفکر به مرور زمان رنگ باخت و اکنون بیشتر کارشناسان، مسئولان و مردم بر اینکه یکی از راه های برون رفت از تنگناهای اقتصادی و حتی سیاسی، ورود سرمایه های خارجی به کشور و هدایت آن در مسیر اشتغالزایی و تولید است اتفاق نظر دارند.

** خام و بی پایه و اساس
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،ادعاهایی را که به تازگی درباره آوردن شترهای مریض از قطر به فارس گفته شده، خام و بی پایه و اساس دانست و گفت:این طرح در چارچوب قوانین سرمایه گذاری کشور انجام خواهد شد.
یدالله رحمانی افزود: این طرح سال گذشته در سفر هیات استان فارس به کشور قطر و پیرو ارتباط دیرینه دو کشور از طرف قطری ها مطرح شد.
رحمانی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از هموطنان ایرانی در کشور قطر ساکن هستند و روابط و مشترکات فرهنگی بسیار زیادی بین دو کشور وجود دارد،بیان کرد: وقتی در خصوص موضوعی اظهارنظر می شود باید همه جوانب آن سنجیده و لحاظ شود.
وی ادامه داد: تعاملات بین المللی ابعاد مختلفی دارد که باید مدنظر قرار گیرد و جذب سرمایه گذاری خارجی در شرایط اقتصادی کنونی کشور بسیار اهمیت دارد که طرح پرورش دام که نقطه شروع سرمایه گذاری قطرها در فارس است نیز اگر براساس بررسی ها و قوانین ما به سرانجام برسد منافع بسیاری برای این استان در پی دارد.
رحمانی با اشاره به اینکه از ابتدای مکان یابی این طرح تمام جوانب آن از جمله موضوع آب مدنظر بوده،افزود: در تمام جلسات تشکیل شده برای بررسی این طرح،مسئولان دستگاه های مرتبط نظیر جهاد کشاورزی ،منابع طبیعی و محیط زیست نیز حضور داشته اند و نظرات آنها نیز اعمال شده است.

**حق و حقوق ذینفعان تامین می شود
وی اظهار داشت: در تمام محدوده هایی که توسط کارشناسان برای اجرای این طرح شناسایی شده اگر حق و حقوقی متعلق به دامداران و مالکین در این مناطق وجود داشته باشد منابع آن تامین و با آنها توافق خواهد شد.
رحمانی ادامه داد: سرانجام پس از فراهم شدن مقدمات کار در استان برای اجرای این طرح، اگر قرار باشد مجوزهایی در سطح کلان کشور نیز اخذ شود این کار صورت می پذیرد،پس بنابراین جای هیچگونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد.
وی درباره فیلم منتشر شده در فضای مجازی که ادعا می شود از شترهای قطری در فارس گرفته شده، گفت: ادعاهای مطرح شده در رابطه با این فیلم کذب محض و هنوز هیچ شتری متعلق به سرمایه گذار قطری به این استان وارد نشده است.
رحمانی ضمن تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح فضاهای محصوری ایجاد می شود،اظهار داشت: طرح پرورش شتر با سرمایه گذاری خارجی در قالب یک مجتمع مخصوص و زنجیره ای کامل به جهت تولید احداث می شود که شامل محل پرورش شتر، کشتارگاه ، بیمارستان دام و است.

*** سه هزار میلیارد تومان سرمایه به فارس سرازیر می شود
وی ادامه داد: ۹۶ درصد اشتغال حاصل از این طرح متعلق به طرف ایرانی و مردم مناطق محلی خواهد بود و دستکم هرکدام از این مجموعه ها سه هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری وارد استان خواهد کرد.
رحمانی گفت: این طرح در قالب ۲ الی سه مجموعه اجرا می شود و سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای آن که توسط طرف قطری تامین می شود مبلغی معادل۲ الی سه هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود.

** منفی بافی برای پرورش شتر
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: افرادی که مشخص شد نه بهره بردار بوده و منافعی برای اجرای طرح سرمایه گذاری خارجی برای پرورش شتر در فارس نداشته اند جوی منفی بر پایه اظهاراتی بی اساس درست کردند.
هاله فولادفر افزود: با توجه به خشکسالی سالیان گذشته در استان فارس ضروری است که اقدامات و طرح های تولیدی کم آب بر بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
وی به مطالعات و مقایسه کارشناسان استان فارس بین کاشت ذرت و پرورش شتر اشاره کرد و گفت: براساس این تحقیقات مشخص شد که میزان آب مورد نیاز برای پرورش هر ۱۰ هزار نفر شتر معادل آب مصرفی یک مزرعه چهار هکتاری کشت ذرت طی چهار ماه است که اگر این مقایسه در خصوص ظرفیت اشتغال نیز مدنظر قرار گیرد اجرای طرح پرورش شتر با اشتغال بالا منطقی و عقلانی تر به نظر می رسد.

** هنوز مجوزی در کار نیست
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هیچگونه مجوزی هنوز برای پرورش شتر با سرمایه گذار قطری در استان فارس از طرف منابع طبیعی صادر نشده و تاجایی که من مطلع هستم از سوی دستگاه های دیگر نیز این اقدام صورت نگرفته است .
مهرزاد بوستانی افزود: این طرح اکنون در مرحله مطالعه قرار دارد و براساس ظرفیت و امکانات پیگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: این طرح ماه ها است که در دستور کار مسئولان استانداری فارس قرار گرفته و با رایزنی های فراوان اکنون موفق به جلب رضایت سرمایه گذار قطری برای ورود سرمایه خارجی به استان شده است.

** مدیریت می شود
بوستانی بیان کرد: اگر این طرح با مدیریت و برنامه ریزی انجام شود به منابع طبیعی استان ضربه ای نخواهد زد.
وی اضافه کرد: محدوده هایی در استان که برای اجرای این طرح مناسب است نظیر مناطقی از کربال، لار ، زرین دشت،مهر ، فراشبند را به طرف خارجی پیشنهاد داده ایم.
وی با تاکید بر اینکه در پی ورود سرمایه گذار خارجی به استان منافع مردم و سرزمین خودمان از سوی مسئولان فارس مدنظر قرار می گیرد، گفت: حتی تلاش شده در این طرح تامین علوفه مورد نیاز پرورش شتر نیز از سوی طرف قطری تامین شود.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *