اهم اخبار

حال خوش گندمکاران مازندران با تولید بیشتر و قیمت بالاتر

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران نشان می‌دهد که تا کنون حدود ۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است که این میزان تقریبا معادل کل خرید تضمینی سال ۹۹ است و نسبت به دوره مشابه سال گذشته هم افزایش ۱۰ درصدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا ، پیش بینی خرید تضمینی گندم در مازندران بر اساس سطح ۵۴ هزار هکتاری که امسال زیر کشت این محصول رفته است ،۱۳۰ هزار تن محصول مازاد بر مصرف گندمکاران است که به نظر می رسد با فاصله اندکی قابل تحقق باشد چرا که در شرایط حاضر که تنها کمتر از نیمی از سطح زیر کشت برداشت شده ، هم میزان تحویل و هم میزان تولید افزایش نستبا خوبی داشته است.

طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران برداشت گندم هشتم خرداد ماه امسال از سطح ۵۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان بر خلاف سال گذشته در شرایط مناسب آب و هوایی به لحاظ آفتابی بودن آغاز و با هماهنگی اداره کل غله و خدمات بازرگانی نیز همزمان ۳۰ مرکز خرید تضمینی گندم دایر شد که با استقبال کشاورزان به رغم پیش بینی های بدبینانه در تحویل محصول همراه بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که مزارع گندم مازندران با بارندگی های مناسب در فروردین و اردیبشهت امسال بدرستی فرایند رویش را سپری کردند و در خرداد ماه امسال به دلیل شرایط مناسب آفتابی بودن به مرحله برداشت رسیدند و بر خلاف سال گذشته نه بارندگی های هنگام کشت باعث تاخیر شد و نه هنگام برداشت تاخیری را متوجه کمباین داران کرد.

بررسی آماری هواشناسی تفکیکی بارندگی سه ماهه  بهار امسال در مازندران نیز نشان دهنده وضعیت مناسب برای رشد و برداشت گندم بوده است ، چون طبق اعلام رسمی هواشناسی مازندران ،میانگین بارش فروردین ماه امسال استان ۲۰ میلی متر بوده که  نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۸ میلی متر بوده، حدود ۱۱ درصد افزایش کاهش داشته است.میانگین بارش اردیبهشت ماه امسال نیز ۴۷ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۳ میلی متر بوده،  حدود ۱۱ درصد کاهش داشته است. میانگین بارش خرداد ماه که گندم در این ماه نیاز به آفتاب داشته است، نشان می دهد که حدود هفت میلی متر بوده که نسبت به مدت  سال قبل که ۲۵ میلی متر بوده،  حدود ۷۲ درصد کاهش داشته است.  در مجموع اکنون شرایط کیفی ،قیمت خرید و مهمتر پرداخت به موقع سبب خوشحالی گندماران مازندران شد است.

از سوی دیگر خوشحالی گندمکاران مازندران در حالی است که  مسوولان جهاد کشاورزی و غله از ابتدا نسبت به  افزایش تقاضا و ورود دلالان به بازار این محصول راهبردی ابراز نگرانی می‌کردند، اما آمار خرید تضمینی و استقبال نشان می دهد که گندمکاران نسبت به قیمت و کیفیت مناسب و مهم تر از همه پرداخت بموقع و نقدی وجه محصولشان راضی هستند و به نوعی دست دلالان  و واسطه ها در این خصوص کوتاه شده است ، چرا که کشاورزان حق انتخاب در فروش محصولشان به مشتریان را دارند و از آن جایی که برداشت گندم امسال با اجرای طرح  اصلاح و  عادلانه سازی یارانه آرد و نان همزمان شد این خطر احساس شد که نکند کشاورزان گرفتار وسوسه قیمت غیر واقعی دلالان شوند تا گندمشان را تحویل مراکز خرید ندهند. 

بر اساس اعلام رسمی ، گندم تولیدی کشاورزان مازندران به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان شامل با چهار درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید شامل ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت تضمینی برای هر کیلوگرم به اضافه یکهزار تومان تشویقی به صورت تضمینی از سوی دولت خریداری می شود، قیمت تضمینی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر از ۲ برابر شده است.

شروع برداشت گندم دیم در اراضی میان‌بند 

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ازمجموع ۵۴هزار هکتار اراضی که زیر کشت گندم رفته است ، حدود ۲۸هزار هکتار از گندمزار ها  در اراضی زراعی بالا دست و میان‌بند قرار دارند که به صورت دیمزار است و به همین دلیل برداشت در میان‌بند تازه شروع شده و در بالادست هنوز تا زمان رسیدن زمان باقی است ولی کار برداشت ۲۶ هزار هکتار از مزارع گندم استان در دشت و جلگه به پایان رسیده است.

برداشت گندم دیم در اراضی میان‌بند و بالا دست طبق اعلام رسمی مدیر جهاد کشاورزی بهشهر از دهستان پنجهزاره آغاز شده است. از آن جایی که شهرستان بهشهر در شرق مازندران به تنهایی با ۲۸هزار هکتار برابر با حدود ۶۰ درصد سطح زیرکشت گندم استان را در اختیار دارد ، پیش بینی می شود  ۵۴ هزار تن گندم به صورت تضمینی فقط از کشاورزان این شهرستان خریداری شود.

استقبال گندمکاران مازندران از فروش محصول به دولت 

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که امسال تمامی مراکز خدمات کشاورزی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها درکنار گندمکاران حضور میدانی قوی تری با هدف افزایش عملکرد درواحد سطح داشته اند، گفت: شرایط مناسب آب و هوایی سبب شد تا تولید گندم در دشت به مراتب بیشتر و کیفی تر از سال گذتشه باشد.

حسن عنایتی در گفت  گو با خبرنگار ایرنا در عین حال به اندک خسارت گندمزارها در بالا دستو میانبد ناشی از باد گرم اواخر خرداد ماه اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به اختلاف زمان حدود ۲۰ روز برداشت گندم از بالا دست نسبت به مزارع گندم در دشت ، متاسفانه شاهد کاهش وزن گندم تولیدی در این مناطق هستیم.

وی با توضیح این نکته که قیمت مناسب و عکلمرد حدود  سه تن در هکتار از گندمزارها در دشت استان مازندران ، بیان داشت: تا کنون ۵۹ هزار و ۳۰۰ تن گندم تحویل مراکز خزید تضمینی تحت نظارت غله و بازرگانی استان شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به اهمیت و اولویت پرداخت وجه گندمکاران مازندران به نسبت دیگر استان های کشور اشاره کرد و گفت : از آن جایی که مالکیت زمین های کشاورزی در استان مازندران خرده مالکی  است ، پرداخت بموقع سبب انگیزه بیشتر کشاورزان به کشت و تولید و تحویل آن به مراکز خرید تضمینی می شود.

عنایتی با بیان این که حدود سه هزار تن گندم بذری نیز از کشاورزان پیشرو و طرف قرار داد خریداری شده است،  تصریح کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم با افزایش ۲ برابری قیمت گندم نسبت به سال گذشته و تامین اعتبار برای پرداخت مطالبات گندمکاران ، توانسته است تا دست دلالان و واسطه ها را بدرستی کوتاه کند.

وی با ذکر این نکته که اعضای شورای آرد و نان به خصوص شخص استاندار بر لزوم نظارت بر عرضه گندم  در بازار استان تاکید کرده اند، گفت: امسال هر گونه جا به جایی و ورود و خروج این محصول در مناطق مختلف استان بویژه مبادی خروجی استان تحت نظارت جدی بازرسان قرار دارد.

رییس جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به یان که تا کنون حدود ۱۰۰میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان مازندران پرداخت شده است ابراز امیدواری کرد ؛ درکنار نطارت ها و با همکاری خود مردم ،کشاورزان همچنان نسبت به فروش محصولشان در قالب خرید تضمینی با دولت همکاری داشته باشند.

عنایتی گفت : از آن جایی که گندم یک کالای استراتژیک امنیتی محسوب می شود ، قیمت هم مناسب است ، کشاورزان  خودشان به این نتجیه رسیدند که فروش محصول به دلالان عاقبتی خوبی نخواهد داشت و متضرر می شوند.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *