اهم اخبار

حذف ارز ۴۲۰۰تومانی استفاده از نهاده‌های دامی داخلی را افزایش داد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل اتحادیه کارخانه‌جات خوراک دام طیور و آبزیان گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰تومانی واردات نهاده‌های دام به‌صرفه نیست و راهی جز استفاده از نهاده‌های دامی داخلی و استفاده از ضایعات باقی‌مانده محصولات کشاورزی برای تولید خوراک دام نداریم.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ مجید جعفری مدیرعامل اتحادیه کارخانه‌جات خوراک دام طیور و آبزیان اظهار داشت: بعد از مردمی‌سازی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های تولید و گران شدن محصولات پروتئینی، میزان  جوجه‌ریزی کاهش یافته و باعث شده است میزان تقاضا برای خوراک دام کاهش یابد، به‌طوری که کارخانه‌جات خوراک دام به‌طور متوسط با ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی افزود: راه‌حل رونق تولید در صنعت دام و طیور و کارخانه‌جات خوراک، پرداخت کالابرگ برای بالابردن مصرف و صادرات محصولات پروتئینی است.

مدیرعامل اتحادیه کارخانه‌جات خوراک دام طیور و آبزیان  با بیان اینکه مقرر شده است صادرات خوراک دام و طیور آزاد شود ادامه داد: با وجود اینکه ارز ۴۲۰۰تومانی واردات نهاده‌های دامی برداشته شده است اما هنوز صادرات خوراک دام آزاد نشده و درگیر روند اداری است.

جعفری در پاسخ به اینکه تولیدات خوراک دامی کشور چقدر توان رقابت قیمتی با نمونه‌های خارجی را دارند، گفت: با توجه به اینکه کارخانه‌جات با ظرفیت پایینی کار می‌کنند قیمت تمام‌شده آنها بالاست و امکان رقابت کم است، از طرفی تحریم‌ها باعث شده است هزینه واردات نهاده‌های دامی افزایش یابد تا در نهایت قیمت خوراک دامی تولیدی در کشور توان رقابت قیمتی با رقبای خارجی از جمله ترکیه را نداشته باشد.

مدیرعامل اتحادیه کارخانه‌جات خوراک دام طیور و آبزیان درباره اقدامات برای جایگزینی نهاده‌های قابل تولید در داخل و ضایعات کشاورزی به‌جای نهاده‌های وارداتی در تولید خوراک دام و طیور، اظهار داشت: با توجه به اینکه تا اوایل سال جاری نهاده‌های دامی( ذرت، کنجاله سویا و جو) با ارز دولتی به کشور وارد می‌شد تولید داخلی این محصولات در کشور صرفه نداشت.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی تولید نهاده‌های دامی و استفاده از ضایعات کشاورزی در تولید خوراک دام و طیور زمان‌بر است و نیاز به ایجاد زیرساخت‌ها و بررسی‌های علمی، تحقیقاتی و تجربی دارد.

جعفری گفت: جایگزینی نهاده‌های جدید در خوراک دام ممکن است ضریب تبدیل آن را تغییر دهد اما در نهایت به‌طور قطع باید به‌سمت استفاده از نهاده‌های داخلی در تولید خوراک برویم زیرا واردات نهاده‌ها صرفه اقتصادی ندارد و قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *