اهم اخبار

حذف نرخ های دستوری کالاهای اساسی بعد از برداشته شدن ارز دولتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران گفت: با آزاد سازی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به تدریج نرخ گذاری دستوری در کالاهای اساسی برداشته خواد شد و نرخ ها را بازار و عرضه و تقاضا مشخص خواهد کرد اما اقدامات تنظیم بازاری ادامه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل ار تسنیم؛ عباس ارشدی مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران اظهار داشت: وضعیت تامین کالاهای اساسی کشور مطلوب بوده که به طبع آن در تهران نیز مناسب است و برای ماه های آینده به دنبال افزایش ذخایر هستیم.

وی افزود: برنج، روغن، شکر و گندم  کالاهای اساسی است که شرکت بازرگانی دولتی برای تامین آنها اقدام می‌کند و کارگروه های ملی و استانی تشکیل شده است. 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران با اشاره به وضعیت تولید و تامین گندم گفت: در سال های گذشته به دلیل بارندگی های خوب، در تولید گندم  به خودکفایی رسیدم و حتی به مرحله صادرات مازاد تولید رسیدیم اما با توجه به کاهش بارش در سال زراعی گذشته و دیم بودن ۶۰ درصد مزارع گندم میزان تولید و خرید این محصول در کشور کاهش یافت و مجبور به واردات دوباره برای تامین کسری شدیم. 

وی تصریح کرد: در حال ایجاد ذخیره شش ماه گندم در کشور هستیم تا ذخایر مطمئن تری ایجاد شود. 

گندم ایران از چه کشور هایی خریداری می شود؟

ارشدی گفت: از کشاورزان تهرانی در دو سال گذشته ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزار تن گندم خرید تضمینی شده است که با توجه به مصرف بالای گندم در استان تنها مصرف یک ماه است. 

وی افزود: کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان، ازبکستان و اوکراین، آلمان، استرالیا، روسیه و برخی دیگر کشور های اتحادیه اروپایی از دیگر از جمله مبادی واردات هستند، بسته به شرایط و قیمت بازار، با کیفیت ترین و پایین ترین قیمت گندم را خریداری می‌کنیم.

اقدامات تنظیم بازاری بعد از برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه خواهد داشت

وی در واکنش به پیشنهاد بودجه ۱۴۰۱ و تغییر نرخ ارز پایه کالاهای اساسی از ۴۲۰۰ تومان به نیمایی اظهار داشت: این اقدام، هدفمندی یارانه ها است؛ از چهار کالای تحت نظارت شرکت بازرگانی دولتی، تنها دو کالای روغن و گندم یارانه ای هستند و با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین میشود که ارز گندم برداشته نخواهد شد اما روغن با ارز نیمایی به کشور وارد خواهد شد. 

ارشدی گفت: تغییر نرخ ارز پایه واردات کالاهای اساسی به طور قطع روی قیمت تمام شده  آنها اثر می‌ گذارد اما دولت نیز در این ارتباط اقدامات ویژه ای دارد و ذخیره سازی را در دستور کار دارد تا به موقع برای تنظیم بازار توزیع کند. 

وی تاکید کرد: با برداشته شدن ارز واردات کالاهای اساسی دولت کماکان به اقدامات تنظیم بازاری ادامه خواهد داد و توزیع، نظارت و کنترل متوقف نخواهد شد. 

تکلیف نرخ های دستوری کالاهای اساسی بعد از برداشته شدن ارز دولتی

این مقام مسئول در واکنش به اینکه آیا بعد از برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالاهای اساسی نرخ دستوری کماکان توسط دولت اعلام می‌شود یا خیر گفت: با آزاد سازی نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی به تدریج نرخ گذاری دستوری در کالاهای اساسی برداشته خواد شد و نرخ ها را بازار و عرضه و تقاضا مشخص خواهد کرد. 

وی در پاسخ به اینکه چرا نرخ گذاری شکر بعد از برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته نشد، گفت: با توجه به اینکه شرکت بازرگانی دولتی خود برای تامین کسری شکر در بازار، اقدام به واردات می‌کند، خود نیز برای مصرف کننده قیمت تعیین می‌کند. 

وی افزود: در یک مقطع زمانی قیمت شکر در بازار آزاد حتی از نرخ تعیین شده دولتی کمتر بود؛ به هرحال بازار را به حال خود رها نخواهیم کرد و توزیع و نظارت کماکان ادامه خواهد داشت. 

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران ادامه داد: از طرفی باید توجه داشت که نرخ ارز نمیایی از نرخ صرافی و بازار آزاد، ارزان تر است که این امر علاوه بر ایجاد انگیزه برای واردات، مستلزم نظارت بر روند واردات و توزیع آنها است. 

وی اظهار داشت: برداشته شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی جراحی بزرگی در اقتصاد کشور به حساب می‌آید و لازم است که مردم نیز همراهی های لازم را داشته باشند. توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی بستر ایجاد رانت بود و حذف آن برای اقتصاد کشور امیدوار کننده است. 

وی افزود: دولت از منابع حاصله برای دهک های پایین جامعه در قالب کارت های خرید یا یارانه مستقیم برنامه دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *