اهم اخبار

حسن فروزان‌فرد از نشست فعالان اقتصادی ایرانی و انگلیسی در لندن می‌گوید:آمادگی بخش خصوصی دو کشور برای توسعه همکاری‌های اقتصادی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و انگلیس طی دو روز گذشته در لندن برپا شد و طی آن نمایندگان بخش خصوصی دو طرف با یکدیگر به مذاکره و گفت‌وگو نشستند.

در این نشست هم‌چنین حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن و برخی مقامات دولتی از وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس مانند لیسا ویدون نیز حضور داشتند. هم‌چنین حسن فروزان‌فرد نیز به نمایندگی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این نشست حضور داشت و سخنرانی کرد.

نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و انگلیس طی دو روز گذشته در لندن برپا شد و طی آن نمایندگان بخش خصوصی دو طرف با یکدیگر به مذاکره و گفت‌وگو نشستند. در این نشست هم‌چنین حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن و برخی مقامات دولتی از وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس مانند لیسا ویدون نیز حضور داشتند. هم‌چنین حسن فروزان‌فرد نیز به نمایندگی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در این نشست حضور داشت و سخنرانی کرد.

در این کنفرانس وضعیت کنونی همکاری‌ها بین دو کشور و راه‌های توسعه آن به ویژه پس از امضای برجام و پایان یافتن تحریم‌ها مورد بررسی قرار گرفت. به طوری که مقامات وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس نیز با اشاره به اثرگذاری مثبت برجام عنوان کردند که به دنبال رفع موانع بانکی هستند که در حال حاضر بر سر راه توسعه مراودات تجاری وجود دارد. این تلاش به دنبال آن صورت می‌گیرد که تعداد قابل توجهی از شرکت‌های انگلیسی خواهان برقراری روابط اقتصادی و مشارکت بیشتر در بازار ایران هستند.

به گفته مقامات وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس، آگاهی از ظرفیت بالای اقتصاد ایران در حوزه‌های مختلفی چون انرژی‌های نو، نفت و گاز، پتروشیمی، معادن و زیرساخت‌هاس شهری باعث شده است تا دولت این کشور در حال تلاش برای رفع موانع موجود حضور و سرمایه‌گذاری کمپانی‌های انگلیسی در ایران باشد تا اثرات واقعی برجام نیز روشن شود. از جمله لیسا ویدون، عضو ارشد وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس، طی سخنانی در این کنفرانس با اشاره به تمایل کمپانی‌های انگلیسی برای ورود به بازار تجاری ایران تأکید کرد: حل موانع بانکی پسابرجام در اولویت دولت انگلیس است و لندن از توافق هسته‌ای به‌صورت کامل حمایت کرده و خواهان اجرای کامل برجام است.

در این نشست، حسن فروزان‌فرد، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به این که اتاق تهران بزرگترین اتاق بازرگانی در کشور و از قدیمی‌ترین نهادهای بخش خصوصی کشور است، گفت: اتاق تهران در دوران پسابرجام میزبان هیات‌های تجاری خارجی زیادی بوده است و در برابر برای تسهیل و بهبود فضای کسب‌وکار برای شرکت‌های ایرانی نیز تلاش به‌سزایی دارد.

او هم‌چنین به تشکیل ستاد اقتصادی پساتحریم در اتاق تهران اشاره کرد که با هدف تسریع در برقراری و توسعه روابط بین بخش خصوصی ایران و دیگر کشورها ایجاد شده است و گفت: اتاق تهران از چنین مراسمی که به بهبود تجارت خارجی ایران و جلب سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در پروژه‌های ایران بینجامد حمایت می‌کند.

فروزان‌فرد هم‌چنین از حضور نمایندگان شرکت‌های ایرانی و انگلیسی در نشست Showccase Iran  ۲۰۱۶ به عنوان یک گام عملی یاد کرد و افزود: نمایندگان شرکت‌ها در این نشست می‌توانند بی‌واسطه از ظرفیت‌ها و توانایی‌ها خود بگویند.

وی افزود: ما تاکنون در همکاری‌های تجاری با یکدیگر از پروژه‌های بزرگ، با مبالغ بزرگ و در سطح دولت‌ها یا نزدیک به دولت‌ها و با شرکت‌های بسیار بزرگ شروع کردیم که کار را دشوار کرده است؛ بنابراین چنانچه همکاری‌ها را در ابعاد کوچک‌تر آغاز کنیم، روابط تجاری می‌تواند راحت‌تر شکل بگیرد.

او هم‌چنین بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس را قدمی رو به جلو در توسعه روابط اقتصادی دو کشور توصیف کرد اقدام بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس برای تلطیف کردن وضع رییس‌جمهور جدید آمریکا در مورد برجام و اثرات آن را نمونه خوبی از خواست دولت انگلیس در ادامه مسیر برجام خواند.

در این نشست هم‌چنین رضا نادمی، رایزن اقتصادی سفارت ایران در انگلیس نیز طی سخنانی ضمن دعوت از شرکت‌های انگلیسی برای سرمایه‌گذاری در ایران، عنوان کرد که بهتر است انگلیسی‌ها به اقدامات خود سرعت ببخشند و پیش از این که از دیگر رقبا عقب بمانند تصمیم درست را اتخاذ کنند.

این کنفرانس با حمایت اتاق تهران و توسط گروه پارسیان هوشمند و فرانتیر اکسچنج در لندن طی دو روز برگزار شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *