اهم اخبار

حمایت از توسعه گلخانه‌ها و رشد تعرفه صادرات محصولاب آب‌بر در بودجه ۱۴۰۲

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: افزایش عوارض صادراتی محصولات آب‌بر و حمایت از شهرک‌های گلخانه‌ای و کشاورزی دو اقدام مهم دولت در لایحه بودجه سال آینده برای مقابله با بحران آب و حمایت از تولید محصولات کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ ذبیح الله اعظمی ساردویی در مورد ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۲ در حوزه کشاورزی گفت: خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی یکی از چالش‌های بزرگ ایران و کشورهای جهان است که دولت سیزدهم در بودجه سال ۱۴۰۲ منابع خوبی برای مقابله با این بحران اختصاص داده است.

به گفته وی، در این لایحه مجوز انتشار ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی برای طرح‌های نیمه تمام، مهار و تأمین آب و طرحهای برق آبی صادر شده که این رقم نسبت به بودجه امسال افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت:با توجه به کاهش منابع آب در سالهای اخیر و لزوم توجه به منابع آبی جدید؛ موضوع آبهای ژرف، چندسالی است که مورد توجه قرار گرفته اما منابع مالی لازم برای توسعه این بخش تأمین نشده است اما در بودجه سال آینده دولت تلاش کرده با اختصاص اعتباراتی توسعه فناوری، عملیات حفاری و بهره‌برداری از آبهای ژرف را در دستور کار خود قرار دهد.

نماینده مردم جیرفت در مجلس با اشاره به اجرای طرح الگوی کشت در کشور تصریح کرد: اجرای الگوی کشت در کشور متناسب با منابع آبی از دیگر موضوعاتی است که کمیسیون کشاورزی با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند و از این رو اعتباراتی برای رعایت و مدیریت الگوی کشت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

ساردویی بیان داشت: افزایش عوارض صادراتی محصولات آب بر و حمایت از شهرک‌های گلخانه‌ای و کشاورزی از دیگر اقدامات مهم دولت در لایحه بودجه برشمرد که برای توجه به بحران آب و حمایت از تولید محصولات کشاورزی ضروری است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه سال آینده ۲۰ درصد عوارض سبز به محیط زیست برای مقابله با آلودگی هوا اختصاص پیدا کرده است، گفت: دولت یک هزار میلیارد تومان منابع برای کمک به صندوق ملی حفاظت از محیط زیست و تأمین تجهیزات محیط بانی در نظر گرفته شده است که ما امیدواریم دولت بتواند با مدیریت صحیح این اعتبارات را عملیاتی کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس توجه دولت به توسعه آبیاری های نوین را یک ضرورت برای حوزه کشاورزی عنوان کرد و گفت: ﻣﯿﺰان راﻧﺪﻣﺎن و ﺑﺎزدﻫﯽ آب ﻣﺼﺮﻓﯽ کشور در ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی ﺑﺴﯿﺎر ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﻮده و ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺳﻮم آن ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﻧﻬﺎﯾﯽ رﺳﯿﺪه و بقیه ﺑﻪدﻟﯿﻞ روش‌ﻫﺎی ﻧﺎﮐﺎرآﻣﺪ آﺑﯿﺎری ﺑﻪﻫﺪر ﻣﯽرود.

ساردویی حداکثر توسعه آبیاریهای نوین در کشور را ۳۰ درصد برآورد کرد و افزود: انتظار می رود با توجه به بحران آب در کشور، دولت در اختصاص اعتبارات این بخش عملکرد مناسبی داشته باشد.

نماینده مردم جیرفت با بیان اینکه الگوی کشت محصولات کشاورزی نیاز به بودجه ای ۴۰ هزار میلیارد تومانی دارد، اظهار داشت: انجام الگوی کشت صحیح در مزارع سبب ایجاد امنیت غذایی و پایداری در تولید می شود دولت باید این موضوع را در لایحه بودجه مد نظر قرار دهد.

اعظمی ساردویی با اشاره به تعامل دولت و مجلس جهت تدوین وتصویب لایحه بودجه گفت: دولت و مجلس در روند لایحه بودجه تعامل خوب و سازنده‌ای با همدیگر داشته اند و امیدواریم این لایحه بودجه بتواند مشکلات کشور از جمله حوزه معیشت را حل کند.

بر اساس این گزارش، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور هفته گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به تصویب رسید و دوم بهمن ماه در صحن مجلس به رای گذاشته می شود.

سرویس خبری: مجلس و دولت

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *