اهم اخبار

خرمای سیستان و بلوچستان ظرفیتی مناسب برای ارز آوری و اشتغال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌ و بلوچستان گفت: خرمای سیستان و بلوچستان ظرفیتی مناسب برای ارز آوری و اشتغال است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ طوقی افزود: سیستان‌ و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب، خاستگاه تولید متنوع‌ترین میوه‌های گرمسیری در کشور است و حتی در تولید برخی میوه‌ها در ایران بی‌رقیب محسوب می‌شود که مهم‌ترین آنها خرماست.

وی با بیان اینکه این محصول مهم‌ترین و بالاترین رقم تولیدات کشاورزی استان را دارد، گفت: فروش و عرضه این محصول به اندازه تولید آن اهمیت دارد، در غیر این‌صورت فعالیت‌های کشاورزان منطقه بی‌نتیجه خواهد ماند.

طوقی بیان کرد: اکنون سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای ایجاد سردخانه‌ها، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی دراستان درحال انجام است و گام‌های خوبی نیز دراین رابطه برداشته شده‌است.

وی ادامه داد: هنوز فضا برای ایجاد این دست زیرساخت‌ها در استان وجود دارد و هر سرمایه‌گذاری از هر نقطه از کشور بخواهد دراین حوزه‌ها سرمایه‌گذاری و فعالیت کند، حتما مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان قرار می‌گیرد و از همه خدمات، ازجمله کسب مجوز و تسهیلات، بهره خواهد برد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: خرمای سیستان و بلوچستان مهمترین محصول باغی این استان پهناور است که در کشور هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

وی اظهار کرد: سیستان و بلوچستان رتبه اول کشور را از نظر سطح زیرکشت خرما با ۵۷هزار هکتار نخیلات دارد و با تولید سالیانه ۲۳۰هزار تن، دومین تولیدکننده خرما در کشور است.

به گفته طوقی این استان از نظر سطح زیر کشت بارور و تولید در کشور رتبه سوم را داراست و خرمای این استان به نقاط مختلف کشور و همچنین کشور های حوزه خلیج فارس،اروپا و روسیه صادر می شود.

وی تصریح کرد: ارقام مصنوعی از خرما با درجه مرغوبیت‌های متفاوت در استان تولید می‌شود که مهمترین آنها مضافتی و ربی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: خرمای این استان و بخصوص شهرستان سراوان از  تنوع بسیار زیادی برخوردار است به طوری که در سراوان  70 نوع خرما تولید می شود و به گفته مدیر جهاد کشاورزی سراوان بیشترین سطح زیر کشت مربوط به خرمای مضافتی در این شهرستان است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۲واحد بسته بندی خرما با ظرفیت ۴۰هزار تُن، ۴۹واحد سردخانه نگهداری خرما با ظرفیت ۶۳هزار تُن و ۲واحد فرآوری خرما با ظرفیت ۱۲هزار تُن در استان وجود دارد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *