اهم اخبار

خرید برگ سبز چای از ۱۱۹ هزار و ۵۹۶ تن گذشت

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان چای گفت: از ابتدای فصل برداشت ۱۱۹ هزار و ۵۹۶ تن برگ سبز خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ حبیب جهان‌ساز رئیس سازمان چای کشور درباره آخرین وضعیت بارش ها در کشور اظهار کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱۹ هزار و ۵۹۶ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۶۸۲ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد را نشان می دهد.

او از پرداخت بیش از ۷۳ درصد مطالبات چایکاران خبر داد و گفت: تاکنون ۴۹۹ میلیارد تومان از مجموع بهای برگ سبز معادل ۷۳.۲ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شده و مابقی به مرور واریز می شود.

جهان ساز ادامه داد: ۵۷.۷۱۵ تن معادل ۴۸.۳ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و ۶۱.۸۸۱ تن معادل ۵۱.۷ درصد درجه ۲ است.

خرید چین‌ تابستانه تا هفته آینده ادامه دارد

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه خرید چین تابستانه تا آخر هفته آینده ادامه دارد، بیان کرد: از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۲۷ هزار تن چای خشک استحصال شده است.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که مجموع تولید برگ سبز چای به ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزار تن برسد که از این میزان ۳۲ هزار تن چای خشک استحصال می شود.

جهان ساز رشد تولید برگ سبز چای را ناشی از افزایش اقبال عمومی به چای تولید داخل و افزایش انگیزه چایکاران به تولید اعلام کرد.

رئیس سازمان چای با اشاره به اینکه سالیانه ۱۰۰ هزار تن چای در کشور مورد استفاده قرار می گیرد، بیان کرد: بنابر آمار ۳۰ هزار تن از میزان چای مصرفی، تولید داخل و مابقی از طریق واردات تأمین می‌شود که این موضوع بیانگر پتانسیل مناسب افزایش تولید چای در کشور است.

این مقام مسئول  با اشاره به اینکه خودکفایی چای دست یافتنی است، بیان کرد: با پتانسیل موجود در صورت فعال کردن باغات رها شده و تامین‌ منابع مالی طی برنامه ۵ ساله حداقل ۵۰ هزار تن نیاز چای کشور در داخل تولید خواهد شد.

جهان ساز با بیان اینکه ۶ هزار هکتار باغات چای رها شدند، گفت: بنابر برنامه تدوین شده مبنی بر اصلاح و به زراعی، مکانیزاسیون و توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و بازگشت باغات رها شده در بازه زمانی ۵ ساله با تزریق سالیانه حداقل ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار، این امکان وجود دارد که با بازگشت باغات رها شده نیمی از نیاز کشور را در داخل تامین کنیم.

این مقام مسئول در پایان درباره آخرین وضعیت صادرات چای تصریح کرد: بنابر آمار در چهار ماهه امسال ۳ هزار و ۸۰۰ تن چای صادر شده است.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *