اهم اخبار

خسارت ۸۰ میلیون دلاری و تخریب ۹۰ درصد از خط لبنیات کاله در کربلا بر اثر آتش سوزی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

میر مسعود حسینیان سرکنسول ایران در کربلا با تأیید خبر اتش سوزی در کارخانه کاله در این شهر، گفت در حال حاضر در محل حادثه حضور دارد و هنوز علت اتش سوزی مشخص نشده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، آتش سوزی مهیب و مشکوک سه شنبه شب در کارخانه محصولات لبنی کاله در کربلای عراق، که باعث سوختن بخش های اصلی کارخانه شد، همچنان از منظر علل و عوامل بروز آن در هاله ای از ابهام قرار داد.

کارخانه کاله در کربلا شامگاه سه شنبه ناگهان از بخش انبار دچار حریق شد و آتش به سرعت بخش‌های دیگر آن را فرا گرفت و در طول چند ساعت همه بخش‌ها و سالن‌های تولید را در برگرفت و تقریباً کل خط تولید آن را از بین برد.
به گزارش خبرنگار اعزامی، هرچند عملیات امداد و آتش نشانی تا ساعات اولیه صبح امروز چهارشنبه ادامه داشت اما به دلیل ضعف امکانات و نیروی انسانی و بویژه شدت آتش، تلاش‌ها برای مهار آتش نتیجه مطلوب نداشت.
کارخانه کاله در کربلا با مشارکت بخش خصوصی ایران یکی از فعالان ترین واحدهای لبنی و یکی از شاخص ترین نمادهای حضور تجاری- صنعتی ایران در عراق به شمار می‌رود.
اگر چه علاوه بر سازمان امداد کربلا، تیم‌های امدادی از استان نجف و بابل نیز برای کمک به مهار این آتش سوزی فراخوان شدند، اما شدت آتش سوزی به حدی بود که امکان مهار زودهنگام آن فراهم نشد.
یک منبع مطلع ، احتمال عمدی بودن آتش سوزی را زیاد دانست؛ هرچند مقامات رسمی عراق در خصوص اصل حادثه و علل و عوامل آن هنوز اظهار نظری نکرده‌اند.
گزارش منابع مطلع به خبرنگار ما حاکی است که آتش سوزی سه شنبه شب حدود ۸۰ میلیون دلار به این کارخانه خسارت وارد کرده و این واحد تولیدی دست کم تا دو سال آینده بعید است بتواند محصولی به بازار عرضه کند.
همچنین در این حادثه دو نفر از کارگران ایرانی به نام های مسلم قاسمی کنی فرزند نصرت الله و میلاد نصیری راد فرزند محمدعلی کشته شدند.
“میرمسعود حسینیان” سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا نیز که دیشب و امروز چند بار از محل کارخانه بازدید و با مسؤولان کارخانه و نیز مسؤولان استانی در کربلا صحبت کرده، از پیگیری جدی موضوع با همکاری مقامات استان کربلا خبر داد.
در همین حال “نصیف جاسم الخطابی” رئیس شوری استان کربلا به همراه چند تن از اعضای شورا روز چهارشنبه از محل کارخانه بازدید و در جریان جزئیات حادثه آتش سوزی شب گذشته قرار گرفتند.

در همین حال شرکت کاله نسبت به این مسئله  بیانیه ای صادر کرد

کارخانه کاله در کربلا دچار آتش سوزی شد.

شب گذشته هفتم خرداد ماه ۱۳۹۸, کارخانه کاله واقع در کربلا دچار آتش سوزی گسترده گردید و علی‌رغم تلاش نیروهای امدادی بخش اعظم کارخانه‌ی لبنی در آتش سوخت.

با نهایت تاثر و تالم به اطلاع می‌رسانیم که یک نفر از پرسنل ایرانی مشغول در شرکت‌های پیمانکار مجموعه کاله در عراق، در این حادثه فوت شده‌اند و وضعیت یک نفر دیگر هنوز مشخص نیست.

در راستای تنویر افکار عمومی پیرامون بروز این حادثه، بر خود لازم میدانیم که در مورد چند موضوع اطلاع رسانی کنیم:

۱- کارخانه کاله، از سال ۱۳۹۵ در شهر کربلا فعالیت خود را با تولید محصولات مختلف لبنی و گوشتی آغاز کرده است که طبق برآورد کنونی حدود ۹۰ درصد کارخانه لبنی در اثر آتش‌سوزی تخریب شده است که میزان خسارت وارده، بالغ بر ۸۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

۲- تا راه‌اندازی مجدد کارخانه لبنی کاله در عراق، تمام نیروهای ِ شاغل در این کارخانه، در سایر بخش‌های سازمان همکاری خود را با کاله ادامه خواهند داد و هیچ گونه نگرانی در مورد آینده شغلی آنها وجود ندارد.

۳- علی رغم سرایت آتش سوزی به کارخانه گوشتی کاله، آسیب چندانی به این بخش وارد نشده و فعالیت‌های کارخانه گوشتی از فردا به حالت عادی ادامه خواهد یافت.

۴- به نقل از مقامات مطلع عمدی بودن آتش سوزی محتمل است و لازم به ذکر است که تیم حقوقی و عملیاتی گروه سولیکو با جدیت پیگیری موضوع را تا مشخص شدن کلیه ابعاد این حادثه از طریق مراجع ذی صلاح ادامه خواهد داد.

۵- کارخانه لبنی کاله در عراق ثمره سرمایه‌گذاری و تلاش همدلانه‌ی متعهدترین و پرتلاش‌ترین نیروهای عراقی و ایرانی است که سالیان طولانی، در کنار یکدیگر برای گسترش روابط اقتصادی و تحقق منافع مشترک دو سرزمین تلاش کرده اند. احیای ِ ثمره‌ی تلاش‌های آنها وظیفه همه‌ی ماست.

۶- بازسازی این سرمایه مشترک که رونق صادارت و ارزآوری برای مردم ایران و اشتغال زایی و تامین محصولات غذایی با کیفیت برای مردم عراق نتیجه‌ی آن است، نیاز به حمایت‌های ویژه هر دو دولت دارد.

در پایان برای همکار ِ از دست رفته‌مان، آمرزش و آرامش و برای بازماندگان ایشان صبر و سلامتی از خداوند مسالت داریم.

امیدواریم زین پس با همکاری ِ هر دو دولت و همدلی هر دو ملت دیگر شاهد بروز حوادث این چنینی نباشیم.

روابط عمومی گروه سولیکو
هشتم خرداد

۱۳۹۸

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *