اهم اخبار

خواص عسل برای دندان را بشناسید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سلامت دندان یکی از دغدغه های همیشگی بشر بوده و هست. حتی امروزه که روش های نوینی برای کاشت یا ترمیم دندان ها وجود دارد، باز هم توصیه اول این است که مراقب بهداشت این ناحیه مهم از بدن باشیم. سلامت دندان ها کمک می کند تا هم به دردهای ویرانگر دچار نشویم و هم مجبور به پرداخت هزینه های هنگفت دندانپزشکی نباشیم. استفاده از مواد طبیعی برای تقویت دندان و لثه ها یکی از مهمترین رویکردهایی است که باید مورد توجه همه قرار گیرد. عسل طبیعی یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت دندان است که خواص فراوانی برای دهان و دندان دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از عسلنا؛ خواص عسل برای دندان هم به صورت پیشگیری از بروز مشکلات و هم به عنوان ماده ای برای تسکین دردها و درمان آسیب های ایجاد شده در دهان و دندان وجود دارد. در واقع مصرف منظم و اصولی عسل طبیعی کمک می کند تا بسیاری از بیماری های مرتبط با دندان دور شود و اگر هم مشکلی در این قسمت از بدن ایجاد شد، تا جای ممکن برطرف گردد.

آشنایی با برخی از این خواص کمک می کند تا شما با دیدگاه جامع تری از عسل طبیعی استفاده کنید. در این مطلب تلاش شده تا به معرفی برخی از مهمترین کاربردها اشاره شود. فراموش نکنید که کاربردهای اشاره شده در این مطلب تنها مربوط به دندان است و خواص عسل طبیعی برای لثه ها و سلامت و بهداشت دهان، قطعا فراتر از این موارد خواهد بود.

تقویت دندان را به عسل بسپارید

یکی از مهمترین ویژگی های عسل طبیعی، تقویت دندان است. عسل می تواند به دلیل خواص و ترکیبات درونی خود، اثرات فوق العاده ای بر روی تقویت مینای دندان بگذارد. تقویت دندان با عسل به این دلیل که همراه با تقویت لثه ها است، کمک می کند تا شانس خراب شدن دندان کاهش پیدا کرده و احتمال شکستگی دندان نیز کم شود.

البته طبیعی است که نباید انتظار داشته باشید مصرف عسل به صورت غذایی یعنی زمانی که مثلا به صورت کره و عسل و نان میل می شود، چنین خواصی برای دندان داشته باشد. اگر می خواهید از خاصیت عسل برای تقویت دندان ها استفاده کنید، باید به صورت تنها یا مخلوط با آب عسل را میل نمایید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان به کمک عسل

از چندین نظر عسل طبیعی می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان ها کمک کند. به همین علت است که در بسیاری از تحقیقات علمی، بهترین خاصیت عسل برای دندان، همین جلوگیری از پوسیدگی بیان می شود.

شاید ساده ترین عاملی که باعث شده محققان از تاثیر عسل برای پیشگیری از پوسیدگی در دندان صحبت کنند، حذف قند و شکر است. قند و شکر که سرشار از ساکارز هستند، می توانند در ترکیب با نوعی باکتری روی دندان به اسیدهای مخرب تبدیل شده و به مرور زمان باعث پوسیده شدن دندان شوند. جایگزین کردن عسل با شکر و قند، کمک می کند تا ریسک خرابی دندان به دلیل مصرف قند و شکر کاهش پیدا کند. اصلاح سبک زندگی در همین یک مورد کوچک هم باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان می شود و هم می تواند از بروز بیماری های مخرب مثل دیابت جلوگیری به عمل آورد.

علت دیگر، خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی عسل طبیعی است. همانطور که می دانید عسل نوعی ماده آنتی باکتریال است که می تواند بسیاری از باکتری های شناخته شده در جهان را از بین ببرد. همچنین مصرف عسل می تواند به از بین بردن میکروب ها روی دندان کمک کند. تمامی این موارد، به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها کمک خواهد کرد.

اگر از عسل طبیعی به صورت تنها یا حتی به صورت شربت عسل استفاده کنید، می توانید آن را درون دهان خود بگردانید. در این صورت عسل طبیعی وظیفه باکتری زدایی خود را به خوبی انجام داده و مانع از بروز پوسیدگی در دندان های مختلف می شود.

پیشگیری و رفع پلاک دندان با عسل طبیعی

عسل برای رفع پلاک دندان

شاید یکی از شایع ترین مشکلات دهان و دندان که باعث بروز معضلات زیادی برای افراد می شود، پلاک است. پلاک دندان که نوعی عارضه محسوب می شود، از تجمع میلیون ها باکتری بر روی سطح دندان به وجود می آید. پلاک که در واقع یک لایه بسیار نازک و البته چسبنده است، می تواند با مسواک رفع شود. با این حال احتمالا در اکثر صبح ها، چنین جرمی را روی دندان های خود حس کرده اید. پلاک دندان یکی از مهمترین عوامل آسیب زننده به لثه و ایجاد فرسایش و ساییدگی دندان است.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، عسل طبیعی یک ضدباکتری طبیعی است. مصرف عسل طبیعی به صورت منظم می تواند به مقابله و مبارزه با پلاک های دندان کمک کند. به دلیل خاصیت آنتی باکتریال عسل، به مرور زمان امکان رشد و تکثیر این باکتری ها بر روی دندان محدود می شود و می توان از شر آن ها خلاص شد. البته فراموش نکنید که اگر پلاک دندان به تارتار تبدیل شده باشد، نمی توان آن را به راحتی از روی دندان حذف کرد و باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

تسکین درد دندان را به عسل بسپارید

ویژگی مهم عسل طبیعی این است که می تواند به تسکین بسیاری از دندان دردها کمک کند. البته در برخی موارد امکان اینکه عسل باعث تشدید درد دندان شود نیز وجود دارد. به همین علت توصیه می شود از عسل طبیعی تنها به همراه دارچین یا بره موم برای رفع دندان درد استفاده کنید.

عسل و دارچین به دلیل خواص فوق العاده ای که دارند، از گذشته برای درمان دندان درد مورد استفاده قرار می گرفتند. این ترکیب از التهاب لثه نیز می کاهد که به کاهش درد دندان کمک خواهد کرد. برای استفاده از این ترکیب می توانید عسل و دارچین را به نسبت ۳ به ۱ ترکیب کرده و گلوله ای از ترکیب دارچین و عسل را بر روی دندانی که درد می کند بگذارید. عموما بعد از ۱۵ دقیق درد فروکش می کند. البته بهتر است چند بار در روز این کار را انجام دهید.

ترکیب عسل بره موم نیز برای رفع دندان درد فوق العاده است. با توجه به خواص فوق العاده عالی بره موم، اگر ترکیبی از عسل و عصاره بره موم را میل کرده و آن را سریع قورت ندهید و در دهان خود بچرخانید، دندان درد تان فروکش می کند. به ویژه اگر میزان بره موم موجود در ترکیب عسل بره موم زیاد باشد، به دلیل ایجاد حس بی حسی مقطعی، خیلی زود باعث کاهش دندان درد خواهد شد.

سخن آخر

خواص عسل برای دندان باعث شده تا این ماده طبیعی به عنوان دوستدار دندان شناخته شود. البته خاصیت عسل برای دهان و لثه نیز در جای خود قرار دارد که در کنار خواص اشاره شده برای دندان، معجونی بی نظیر برای سلامت دهان و دندان را می سازد. شاید بهتر باشد به جای استفاده از برخی مواد شیمیایی مثل دهانشویه ها، به سراغ مواد طبیعی مثل عسل برویم تا به سلامت دهان و دندان خود بیشتر اهمیت داده باشیم.

سرویس خبری: علمی و تغذیه و سلامت

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *