اهم اخبار

دبیرانجمن واردکنندگان برنج: واردات برنج تأثیری در بازار برنج ایرانی ندارد/ ضرورت واردات حداقل ۲۰۰ هزار تن برنج تا پایان سال

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشاورز گفت: با توجه به آنکه قیمت برنج ایرانی در بازار کاهش نداشته است، از این‌رو واردات برنج در بازار داخل تأثیری ندارد.

مسیح کشاورز دبیر انجمن برنج کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کسری واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: براساس آمار یازده ماهه گمرک،واردات برنج نسبت به سال گذشته ۳۰ هزار تن کسری دارد، اما از آنجا که ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزارتن از میزان واردات مربوط به بخش دولتی است که جزو محاسبات ما محسوب نمی‌شود، بنابراین تا پایان سال حداقل ۲۰۰ هزارتن برنج به منظور تامین نیاز کشور باید وارد شود.

وی افزود: با توجه به آنکه تا پایان سال زمان زیادی باقی نمانده است، از این‌رو امیدواریم بانک مرکزی همکاری بیشتری در خصوص اختصاص ارز با واردکنندگان داشته باشند و همواره ما را در صف دریافت ارز قرار ندهند.

به گفته کشاورز، باتوجه به شرایط نامساعد ارزی و فقدان مراودات مالی با پاکستان از بانک مرکزی انتظار داریم تا همکاری بیشتری با واردکنندگان داشته باشد تا مشکل خاصی در بازار برنج شب عید ایجاد نشود.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: با توجه به آنکه کمبود برنج در بازار شب عید می‌تواند مورد سوءاستفاده دلالان واسطه گران قرار گیرد، از این‌رو وزارت صنعت به شدت پیگیر این موضوع است تا با بانک مرکزی اقدامات لازم را برای تامین نیاز شب عید و نیمه اول سال آینده انجام دهد، چرا که در غیر این صورت با نوسان قیمت برنج در ایام پایانی سال روبه‌رو خواهیم بود.

وی از ثبات نرخ برنج خارجی در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداکثر قیمت هر کیلو برنج هندی ۸ هزار و برنج پاکستانی ۸ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که نسبت به ماه‌های اخیر تغییری نداشته است.

کشاورز با اشاره به اینکه واردات برنج تاثیری در بازار داخل ندارد، افزود: اگر قرار بود واردات برنج در بازار داخل تأثیر گذار باشد، هم اکنون  باید قیمت برنج ایرانی با روند کاهشی در بازار روبه‌رو می‌شد، در حالیکه قیمت برنج ایرانی هیچ گونه کاهشی نداشته است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: اگرچه کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی حداکثر میزان واردات برای تنظیم بازار داخل را ۸۰۰ هزارتن اعلام می‌کنند، اما براساس آمار یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است که فقدان برنج در انبار‌های واردکنندگان نشان می‌دهد که نیاز کشور به واردات بیش از این رقم است.

وی در پایان واردات ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتن برنج تا ایام پایانی سال را امری ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به اختلاف آمار ۵۰۰ هزارتنی وزارت جهاد کشاورزی با ما این امکان وجود ندارد گه ۵۰۰ هزارتن برنج در کشور موجود باشد و نتوان آن را رصد کرد.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *