اهم اخبار

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران: اولین تولیدکننده قزل آلای جهان شدن، ناشی از سیاست غلط بود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

علی اکبر خدایی گفت: امروز کمتر از آب شیرین برای تولید آبزیان استفاده می‌شود اما ایران در میان بزرگترین تولید کنندگان قزل آلای جهان قرار دارد و تولید ما از کل اروپا بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ علی اکبر خدایی دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان اظهار داشت: امروز دنیا دیگر کمتر از آب شیرین برای تولید آبزیان استفاده می‌شود اما ما با وجود محدودیت های منابع آبی کشور همواره در میان اولین تولید کننده قزل آلا در جهان قرار داشته است.

وی افزود: این از تصمیمات نادرستی بوده که در گذشته گرفته شده است و امیداریم نیت‌ها در زمان اتخاد سیاست‌گذاری خیر بوده باشد اما به هرحال استراتژی درستی اتخاذ نشده است.

دبیر اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ادامه داد: کل اروپا به اندازه  ایران تولید قزل آلا ندارد، در حالی که  منابع آبی آنها صدها برابر ایران است؛ ما نیز باید تغییر رویه دهیم و تولید را به سمت منابع آب شور ببریم.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ادامه داد:  ماهیانی مانند سیبس، شانک، زبیدی و هامور را می توان در قفس پرورش  و در آب شور  پرورش داد؛سواحل جنوب کشور همچنین فضای مناسبی برای توسعه پرورش میگو است.

وی با بیان اینکه اکنون در سطحی بالغ بر ۱۴ هزار هکتار کشت میگو در کشور انجام می‌شود، تصریح کرد: بر اساس مطالعات اولیه موسسۀ تحقیقات شیلات ۱۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد پروش میگو در سوال کشور وجود دارد و در صورتی که حتی در ۱۰۰ هزار هکتار از این راضی پرورش میگو صورت گیرد تولید این محصول در کشورمان بیش از ۷ برابر افزایش می‌یابد.

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ادامه داد: امکان افزایش تولید میگو در کشور از ۴۰ هزار تن فعلی به ۴۰۰ هزار تن تا ۵۰۰ هزار تن وجود دارد که علاوه بر افزایش عرضه این محصول در بازار داخلی، بازار‌های صادراتی مناسبی برای این محصول وجود دارد به طوری که امکان صادرات ۲۰۰ هزار تن میگو فقط به چین وجود دارد.

خدایی گفت: البته برای افزایش بهره وری در تولید و کاهش قیمت تمام شده میگو نیز باید فعالیت کرد زیرا رقبای ما نیز در حال تلاش هستند.

بنابراین گزارش توسعه آبزی پروری در نوار ساحلی کشور در اسناد بالادستی نیز تاکید شده است و مورد حمایت دولت قرار دارد که با این کار از منابع آب شوری که به صورت بی‌نهایت در اختیار ایران قرار دارد می توان برای پرورش آبزیان استفاده  کرد و فشاری نیز بر منابع آب شیرین کشور وارد نمی‌شود.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *