اهم اخبار

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران: لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت حرکت اشتباهی بود

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

جمیل علیزاده شایق لغو ممنوعیت واردات برنج طی سال جاری در فصل برداشت این محصول را یک حرکت اشتباه توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم، جمیل علیزاده شایق افزود: در سال های گذشته برای وارد نشدن لطمه روحی و روانی به کشاورزان، حمایت از تولید و تولید کنندگان و همینطور جلوگیری از برخی از سوء استفاده ها در این عرصه به خصوص اختلاط برنج ایرانی با خارجی ممنوعیت چهار ماهه واردات برنج درفصل برداشت مصوب شده بود که متاسفانه امسال این ممنوعیت لغو شد.

وی همچنین اظهارداشت: برنج های خارجی که در همین مدت وارد کشور شده با برنج های خوب و مرغوب داخلی مخلوط و به نام برنج ایرانی در بازار به فروش می رسد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران گفت: واردات برنج در این چهارماهه هرگز روی قیمت برنج اثر نخواهد گذاشت یعنی باعث کاهش قیمت برنج نمی شود چون برنج وارداتی و برنج تولید داخل هر کدام مشتری خاص خود را دارند.

وی در ادامه افزود: برخلاف تصور برخی ها مبنی بر اینکه امسال وضع خیلی روشنی به دلیل خشکسالی و کم بارشی در زمینه تولید برنج در کشور نخواهیم داشت خوشبختانه استان های گیلان، مازندران و گلستان از نظر تامین آب خیلی با مشکل مواجه نبودند و از طرفی کشت غالب برنج نیز در این سه استان متمرکز است.

عیلزاده شایق اضافه کرد: از مجموع افزون بر ۶۰۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری در ایران ۵۰۰ هزار هکتار در شمال کشور واقع شده است.

وی همچنین میزان تولید برنج طی سال جاری در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان را دو میلیون و ۲۰۰ هزار تا دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن اعلام کرد و اظهارداشت: پیش بینی می شود ۲۰۰ هزار تن برنج دیگر از طریق کشت دوم (راتون) در دو استان شمالی یعنی گیلان و مازندران تولید شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران ضمن تائید نکردن کشت دوم برنج در کشور گفت: بارها از موسسه تحقیقات برنج خواسته شده مبنی بر اینکه آیا کشت دوم برنج به اراضی شالیزاری لطمه می زند یا خیر اما متاسفانه موسسه مزبور هیچگاه جواب قاطعی به این پرسش نداده است.

وی در ادامه افزود: سال ۱۳۹۹ یک سال استثنایی برای تولید برنج در ایران بود به عبارتی در این سال دو میلیون و ۴۵۰ هزار تن برنج در کشور تولید شد.

علیزاده شایق اظهارداشت: متاسفانه در سال ۱۴۰۰ میزان تولید برنج در کشور دوباره به رقم دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن رسید.

وی عنوان کرد: اگر به آمار تولید برنج در ایران طی هفت تا هشت سال گذشته نگاه کنید به وضوح خواهید دید مرتب وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید برنج در کشور را دو میلیون و ۲۰۰ تا دو میلیون و ۲۵۰ هزار تن اعلام می کند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج ایران یادآورشد: حال سئوالی که در ذهن خطور می کند اینکه چرا درطول این سال ها عملکرد تولید برنج در واحد سطح بر مدار افزایشی نبوده و در حد دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن باقی مانده و همینطور حوزه تحقیقات کشاورزی در این مدت برای افزایش عملکرد این محصول بسیار مهم وراهبردی در مملکت چه کرده است؟!

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *