اهم اخبار

دبیر انجمن روغن نباتی: افزایش قیمت جهانی روغن آفتابگردان در پی جنگ روسیه و اوکراین

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

روسیه و اوکراین در شمار بزرگترین صادرکنندگان روغن آفتابگردان و دانه های آفتابگردان قرار می گیرند اما جنگ اخیر میان این دو کشور حالا نگرانی‌های جهانی را برای تامین این روغن و سایر محصولات کشاورزی افزایش داده است. ایران هم جزو یکی از واردکنندگان روغن آفتابگردان از روسیه و اوکراین است و حالا این سوال پیش می آید که با ادامه دار شدن این بحران آیا تامین این روغن با چالش مواجه خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایسنا؛ امیرهوشنگ بیرشک دبیر انجمن روغن نباتی در پاسخ به این پرسش که آیا ادامه دار شدن جنگ روسیه و اوکراین تامین روغن‌ را با مشکل روبه رو خواهد کرد؟ گفت: این اتفاق باعث شده که قیمت جهانی روغن آفتابگردان به شدت بالا رود، حمل و نقل کالا نیز به سختی صورت گیرد و تامین آن هم دشوار شود.

وی ادامه داد: ما نیز از این دو کشور روغن آفتابگردان وارد می‌کنیم و در حال حاضر نیاز است که به فکر جایگزینی برای آن باشیم. البته با کشور آرژانتین مذاکره برای واردات صورت گرفته، ولی این مذاکرات هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

دبیر انجمن روغن نباتی افزود: دغدغه ها و مشکلات مربوط به این بخش را به وزارت جهاد کشاورزی منتقل کردیم و نیاز است هرچه سریعتر به همان میزانی که از اوکراین و روسیه روغن وارد می‌کردیم از کشورهای جایگزین وارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بازار داخلی با کمبود روغن مواجه نخواهد شد، گفت: شرکت بازرگانی دولتی‌ذخایر خوبی دارد و امیدوارم با تصمیم گیری ها بازار دچار تنش نشود.

بیرشک در پایان گفت: قیمت جهانی سایر روغن ها نیز افزایش یافته، ولی در تامین آنها مشکلی وجود ندارد.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: ایسنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *