اهم اخبار

دبیر انجمن غلات ایران: هشدار درباره اتخاذ سیاست‌های نادرست در واردات کالاهای اساسی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

اسماعیل علیپور یگانه گفت: بلاتکلیفی در چگونگی ثبت سفارش، تخصیص ارز، قیمت عرضه داخلی و مواردی از این دست منجر به از دست رفتن فرصت های کشور در بازارهای جهانی برای واردات کالا شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ اسماعیل علیپور یگانه، دبیر انجمن غلات ایران با آسیب شناسی برنامه‌ها و سیاست‌های موجود در تأمین امنیت غذایی و واردات کالاهای اساسی به کشور گفت: مهمترین معضل حادث شده طی هشت ماهه گذشته که موجبات از دست رفتن فرصت‌های موجود در بازار جهانی شده است و در حال حاضر در اوج چنین مشکلی هستیم بلاتکلیفی سیاستگذار در موضوعات مهمی نظیر چگونگی ثبت سفارش، تخصیص ارز؛ قیمت عرضه داخلی و … است که موجب نا اطمینانی و انقطاع در جریان تأمین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی و از دست رفتن فرصت خرید خارجی به موقع شده است.

این فعال صنفی تصریح کرد: این موضوع از یک سو و خشکسالی رخ‌داده در ایران و سایر کشورها که با وقوع جنگ روسیه و اوکراین همراه شده ضمن افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی، انتظارات تورمی را نیز در بازار جهانی افزایش داده و ریسک تأمین کالاهای کشاورزی را افزایش داده است.

علیپور افزود: بنابراین مقتضای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه تأمین امنیت غذایی در چنین شرایط خطیری نیازمند تدبیر بیشتر و توجه به شرایط بازار جهانی و اطمینان بخشی به بخش خصوصی جهت تداوم فعالیت است.

وی افزود: بلاتکلیفی در حوزه تجارت خارجی و ارز؛ تصمیمات لحظه‌ای و اتخاذ سیاست‌های نادرستی از جمله قیمت‌گذاری دستوری منجر به ایجاد شرایط نامطلوب در بازار کالاهای اساسی می‌شود، به عنوان مثال وقتی قیمت‌های جهانی مواد غذایی به طور چشم‌گیری در حال افزایش است ما نمی‌توانیم با ثابت نگه داشتن دستوری قیمت‌های ریالی در داخل بازار را تنظیم کنیم.

به گفته این فعال صنفی بلاتکلیفی سیاست‌ها، فرصت خرید با قیمت‌های بسیار پایین را قبل از جنگ اوکراین از کشور گرفت.

علیپور یگانه توضیح داد: اگرچه ممکن است سرکوب قیمت‌ها با تحمیل هزینه و زیان بخش خصوصی و یا دولتی، بازار را در مدت کوتاهی آرام نگه دارد اما در میان مدت و بلند مدت منجر به کمبود کالا در داخل خواهد شد.

دبیر انجمن غلات ایران با اشاره به اینکه بخش اعظمی از نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی و روغن کشور از طریق واردات تأمین می‌شود، تصریح کرد: ما نیاز به برنامه‌ریزی های مستمر، به موقع و پایدار داریم.

علیپور گفت: واردات این اقلام زمانبر است و در بهترین حالت حداقل دو الی سه ماه طول می‌کشد ما نمی‌توانیم امروز تصمیم بگیریم و هفته آینده کالا وارد کشور شود.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: می‌توان با شفاف کردن سیاست‌ها و برنامه‌ریزی درست، اقدامات مثبتی را در جهت واردات کالاهای اساسی انجام داد؛ به عنوان مثال اگر ما بتوانیم در زمان‌های مناسب که محصولات در مبادی تولید دارای قیمت‌های مناسب‌تری هستند اقدام کنیم و این کالاها خریداری و وارد کشور شود، قیمت تمام شده برای ما بسیار کاهش خواهد یافت و این نیازمند خروج از بلا تکلیفی است.

وی همچنین اشاره کرد: برای برنامه‌ریزی درست برای واردات کالاهای اساسی باید آمار دقیق و واقعی از میزان تولید محصولات وجود داشته باشد.

علیپور یگانه تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم چنین سیاست‌هایی را اجرا کنیم بحران کنونی جهان را در تأمین کالاهای اساسی و امنیت غذایی با اطمینان و آرامش پشت سر می‌گذاریم.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *