اهم اخبار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج: ضرورت واردات ۴۵۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید/ اختصاص ارز به واردات برنج در اولویت قرار گیرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

کشاورز گفت: برای تنظیم بازار شب عید و تامین نیاز کشور تا پایان سال باید ۴۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شود.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تاخیر بانک مرکزی در اختصاص ارز به واردات برنج اظهار کرد: صدور مجوز از سرگیری واردات برنج پس از پایان فصل برداشت یکی از تصمیم‌های درست و به موقع وزارت جهاد کشاورزی بود که عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی آثار آن را خنثی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال حدود ۸۵۰ هزار تن برنج از سوی بخش خصوصی وارد و به بازار عرضه شد، افزود: بر اساس آمار ۹ ماهه امسال ۲۰۰ هزار تن برنج توسط بخش دولتی وارد کشور شد. این در حالی است که به سبب ازدیاد تقاضا، قیمت برنج خارجی روند صعودی را در بازار تجربه کرد که با اتخاذ تصمیم به موقع وزارت جهاد کشاورزی این روند متوقف شد.

کشاورز ادامه داد: با توجه به حل مشکل با طرف هندی انتظار می‌رود که بانک مرکزی با حساسیت بیشتری به واردات برنج ارز تخصیص دهد تا قیمت این کالای اساسی با نوسان چشمگیری در بازار روبرو نشود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه ۴۵۰ هزار تن برنج برای تامین نیاز شب عید باید وارد شود، بیان کرد: بانک مرکزی هر چه سریع‌تر باید ارز مورد نیاز این میزان واردات برنج را تامین کند تا شب عید به سبب کمبود، قیمت برنج خارجی در بازار افزایش نیابد.

به گفته وی، با توجه به افزایش قیمت برنج در بازار‌های خارجی باید هر چه سریع‌تر خرید را آغاز کنیم چرا که تاخیر در واردات برنج نتیجه‌ای جز افزایش قیمت در بازار داخل ندارد.

کشاورز با اشاره به اینکه عدم تامین به موقع ارز واردات برنج بر آشفتگی بازار دامن می‌زند، بیان کرد: عدم تامین ارز به موقع به واردات برنج موجب شده تا وعده دولت برای تامین نیاز‌های اساسی مردم در ایام پایانی سال تحقق نیابد.

وی موضع گیری افراد به از سرگیری واردات برنج را بی مورد دانست و افزود: واقعیت کنونی این است که برنج خارجی در بازار وجود ندارد، این درحالی است که اگر آمار تولید و سرانه مصرف درست بود به سبب واردات ۸۵۰ هزار تن برنج در ۹ ماهه امسال نباید با کسری برنج خارجی در بازار روبرو بودیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایراداتی به آمار تولید برنج ایرانی و سرانه مصرف وارد است، اظهار کرد: با توجه به آمار تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور و سرانه مصرف، نیاز کشور به واردات ۸۰۰ هزار تن اعلام شده است، در حالیکه در ۹ ماهه امسال حدود ۸۵۰ هزار تن برنج به کشور وارد شد که با این وجود نباید کسری در بازار داخل داشته باشیم، اما واقعیت بازار آن است که حدود ۴۵۰ هزار تن برنج دیگر تا پایان سال برای تنظیم بازار و تامین نیاز کشور باید وارد شود.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر بخشی از برنج مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد که امسال به سبب افزایش نرخ ارز، قاچاق صرفه اقتصادی ندارد از این رو این میزان باید از طریق واردات رسمی صورت گیرد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان با اشاره به اینکه تمامی قشر‌های جامعه توان خرید برنج ایرانی را ندارند، تصریح کرد: اگرچه برخی مسئولان معتقدند که اختلاف قیمت برنج داخلی و وارداتی اندک است، اما گویا آن‌ها از اوضاع بازار خبر ندارند چرا که به سبب اختلاف دو برابری قیمت‌ها تنها بخش محدودی از خانوار قادر به خرید برنج ایرانی هستند.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *