اهم اخبار

دبیر انجمن واردکنندگان برنج: قیمت برنج خارجی ۲۰ درصد کاهش می‌یابد/افزایش ۱۰۰ هزارتنی مصرف

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسیح کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر در فصل برداشت برنج خارجی هستیم، گفت: واردات برنج منجر به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت برنج های خارجی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از مهر؛ مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران درباره افزایش مصرف برنج در ایام محرم گفت: در سال‌هایی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرده بود مصرف برنج که ماهیانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن است در محرم تا ۲۰۰ هزار تن نیز می‌رسید که امسال این رقم بیشتر خواهد شد و با توجه به اتمام دوره کرونا حداقل ۱۰۰ هزار تن به این رقم اضافه و میزان مصرف تا حدود ۳۰۰ هزار تن می‌رسد.

کشاورز توضیح داد که هیچ نگرانی در تأمین برنج وجود ندارد و واردات انجام شده و اگر مساله ثبت سفارش حل شود این برنج‌ها ترخیص و وارد کشور خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در فصل برداشت برنج خارجی هستیم، گفت: واردات برنج منجر به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت برنج‌های خارجی خواهد شد و این به نفع مصرف کنندگانی است که به دلیل گرانی بیش از حد این کالا، توان تأمین آن را نداشتند.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج، توضیح داد: متأسفانه در شرایطی که واردکنندگان می‌خواستند اقدام به ویرایش و یا ایجاد ثبت سفارش‌ها کنند متوجه شدند که در سامانه جامع تجارت از سوی وزارت صمت برای آنان محدودیتی ایجاد شده بدین صورت که میانگین سقف عملکرد دو ساله واردکنندگان ملاک ارزیابی قرار گرفته و براین اساس بسیاری از واردکنندگان قادر به ثبت سفارش و ترخیص برنج‌های مانده در گمرکات نیستند.

کشاورز با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به واردکنندگان اعلام کرده که موافق این محدودیت نبوده و وزارت صمت چنین کاری را انجام داده است، گفت: با این حال وزیر جهاد کشاورزی در جلسه ستاد تنظیم بازار با معافیت روغن و شکر از این محدودیت موافقت کرده اما درباره برنج اقدامی انجام نداده که این با سخنان مسئولان وزارت جهاد تناقض دارد.

وی با بیان اینکه قبل از این واردات براساس رتبه و اعتبار سنجی واردکنندگان انجام می‌گرفت، افزود: این سیاست‌های دوگانه عملاً منجر به توقف واردات شده و تجار را بلاتکلیف نگه داشته است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: مهر

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *