اهم اخبار

دبیر انجمن کارخانه‌های قندوشکر خبر داد: طلب ۵۰۰ میلیارد تومانی چغندرکاران از کارخانه‌ها/ کارخانه‌ها هم ۲۵۰ میلیارد تومان از دولت طلبکارند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه چغندرکاران هنوز ۵۰۰ میلیارد تومان از طلب‌شان از کارخانه‌ها را نگرفته‌اند، گفت: کارخانه‌ها هم بابت مابه‌التفاوت قیمت شکر ۲۵۰ میلیارد تومان از دولت طلبکارند.

 

بهمن دانایی دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه امسال حدود ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن چغندر قند از کشاورزان خریداری شد، گفت: با توجه به تولید ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تنی چغندر قند در سال ۹۳ امسال ۱۸٫۷ درصد تولید این محصول رشد داشت.

وی با بیان اینکه تولید چغندر قند امسال نسبت به سال ۹۲ حدود ۶۰ درصد رشد داشته است، افزود: پیش‌بینی ما در سال جاری تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شکر بود که حدود ۷۵۲ هزار تن شکر در سال جاری از چغندر قند حاصل شده و با تولید حدود ۶۵۰ هزار تن شکر از نیشکر به رقم یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خواهیم رسید.

دانایی با بیان اینکه بازار شکر کاملا متعادل است، بیان داشت: اگرچه قیمت مصوب برای خرید هر کیلو شکر از کارخانه‌ها ۲۳۰۰ تومان بود، اما کارخانه‌ها امسال با قیمت حدود ۲۱۷۰ تا ۲۲۰۰ تومان شکر را فروختند و قیمت فروش شکر توسط کارخانه‌ها به قیمت مصوب نرسید.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با اشاره به واردات ۴۹۲ هزار تنی شکر براساس آمار گمرک در سال جاری تصریح کرد: مطابق آمار گمرک سال گذشته ۸۲۳ هزار تن شکر وارد کشور شد.

وی افزود:  ۲۰۰ هزار تن از شکر وارداتی در سال جاری برای ذخایر استراتژیک استفاده شده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه ارزش چغندر قند خریداری شده از کشاورزان امسال ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، بیان داشت: سال گذشته ۱۱۷۷ میلیارد تومان چغندرقند به قیمت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی افزود: تا پایان بهمن ماه هزار میلیارد تومان از مطالبات چغندرکاران پرداخت شده و با تأمین اعتبار در تلاش هستیم، تا مابقی مطالبات چغندرکاران پرداخت شود، ضمن اینکه بخشی از ۵۰۰ میلیارد تومان طلب باقی مانده چغندرکاران از کارخانه ها طی چند روزی که از اسفندماه گذشته پرداخت شده است.

دانایی تصریح کرد: البته کارخانجات هنوز بابت مابه‌التفاوت قیمت شکر از دولت نتوانسته‌اند مطالباتشان را به طور کامل دریافت کنند، به طوری که ۱۲۶ میلیارد تومان از سال گذشته و ۱۳۰ میلیارد تومان هم بابت امسال از دولت طلب دارند.

به گزارش فارس، براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت خرید دولتی شکر از کارخانه‌ها در سال جاری ۲۵۳۰ تومان و قیمت آن برای مصرف کننده ۲۳۰۰ تومان شد که مابه‌التفاوت ۲۳۰ تومانی آن توسط دولت به کارخانه‌ها پرداخت می‌شود.

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *