اهم اخبار

درخواست مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران؛ ” اصلاح ارقام کشت بهاره سیب زمینی استان گلستان”

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه سفر به استان گلستان به جایگزینی ارقام سیب زمینی کشت بهاره در استان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی؛ رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به استان گلستان سفر کرد.

سید محمد موسوی در حاشیه این سفرگفت: یکی از مشکلات عمده کشت سیب زمینی بهاره در استان گلستان استفاده از ارقامی است که درصد مصرف آب بالاتر، ماده خشک کمتر، پوست نازک تر و دوام بسیار کم آن است که به هیچ وجه برای کشاورزان، مصرف کننده و دولت صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: متاسفانه خریدهای تضمینی و توافقی به دلیل قدرت ماندگاری پایین این رقم و سریع الفساد بودن آن مشکلات فراوانی را ایجاد می کنند.

وی ضمن درخواست از معاونین زراعت و تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان گلستان، خاطرنشان کرد: با بررسی همه جانبه روی ارقام مختلف سیب زمینی باید ارقام مناسبت را به سرعت جایگزین رقم موجود کرد تا کشاورزان عزیز به سمت کشت ارقام با ماندگاری بالاتر و کیفیت مطلوبتر پیش روند.

موسوی با بیان این مطلب این پیشنهاد و درخواست مربوط به الان نیست، ابراز داشت: قریب ۱۲ سال قبل هنگامی که در سازمان تعاون روستایی مشغول خدمت بودم این درخواست وجود داشت و تاکید کردم که باید حتما الگوی کشت بهاره سیب زمینی استان گلستان به سمت ارقام ماندگارتر با ماده خشک بالاتر و درصد آب کمتر پیش رود وگرنه استمرار این روش هر ساله خسارت زیان بارتری را به دنبال دارد همانگونه که امسال نیز شاهد این موضوع هستیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: یکی از درخواست های سازمان از حوزه های پژوهشی، اجرایی و پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی جایگزینی ارقام جدید سیب زمینی کشت بهاره استان گلستان است.

وی در خاتمه عنوان کرد: از معاونین محترم تحقیقات و ترویج و زراعت وزارت جهادکشاورزی و همچنین سازمان جهادکشاورزی استان درخواست می شود این مهم را به عنوان یک اولویت ویژه بررسی کنند تا با کشف راه کار جدید کشاورزان عزیز را همراهی کرده و با جایگزینی رقم مطلوب، با دوام و با توجیه فنی و اقتصادی بالاتر را جایگزین رقم فعلی کنیم.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *