اهم اخبار

درپی ضرب‌الاجل وزارت بهداشت برای توقف تولید اعلام شد / کاهش مصرف روغن‌ نیمه‌جامد به ۴۵ درصد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]رییس انجمن روغن نباتی با بیان اینکه مصرف روغن‌های نیمه جامد به حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است، گفت: توقف تولید روغن‌های نیمه جامد موضوع جدیدی نیست و باید منظور وزارت بهداشت از آنچه اعلام کرد مشخص شود که منظور حساسیت برچسپ‌های درصد اسید اشباع یا ترانس است یا شکل تولید روغن نیمه جامد مورد نظر مسئولان است.[/heading]

محمد قبله در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، درباره ضرب الاجل وزارت بهداشت مبنی بر توقف تولید روغن‌های نیمه جامد تا پایان سال ۱۳۹۵ گفت: شورای سلامت در سال ۱۳۹۲ مصوبه را مبنی بر توقف تولید روغن‌های نیمه جامد گذرانده است و از این نظر این اقدام تصمیم جدیدی نیست.

وی افزود: البته باید دید آیا منظور از تولید روغن‌های نیمه جامد، حساسیت برچسپ‌های درصد اسید اشباع یا ترانس است یا شکل تولید روغن نیمه جامد مورد نظر وزارت بهداشت است؟ مطمئنا وزارت بهداشت در مورد شاخص‌های تولید روغن حساسیت‌هایی دارد و برای همین دستگاه‌های مربوطه دیگر باید در زمینه فعال باشند و در خصوص ورود روغن‌های جامد و نیمه جامدی که به شکل‌های مختلف وارد کشور می‌شوند، تصمیم ‌گیری کنند.

قبله تصریح کرد که مصوبه شورای سلامت در خصوص تولید روغن‌های نیمه جامد دارای چند بند مختلف است که باید به طور همزمان تمامی این بندها از سوی دستگاه‌های مختلف دولتی اجرایی شود.

روغن‌های جامد سالم‌ترند یا نیمه‌جامد؟

رییس انجمن روغن نباتی درباره تفاوت تولید روغن جامد و روغن نیمه جامد، عنوان کرد: در حال حاضر روغن جامد برای مصارف خانوار وجود ندارد و روغن نیمه جامد به جای آن تولید می‌شود. پیش از این روغن‌های جامد برای مصارف خانوار تولید می‌شد اما برای بهبود شرایط تولید و اینکه غذای سالم‌تری تولید شود با کاهش اسید‌های چرب اشباع و اسید‌های ترانس روغن‌های نیمه جامد به تولید رسید، روغن‌های نیمه جامد در واقع ترکیبی از روغن‌های جامد و مایع هستند که در دمای پایین، بخشی از آن‌ جامد می‌شود و در دمای بالا بخشی به مایع تبدیل می‌شود، این روغن‌ها به دلیل میزان درصد‌های چربی که دارند نسبت به روغن‌های جامد سالم‌تر هستند.

قبله ادامه داد: وزارت بهداشت متولی سلامت کشور است و دستگاه‌های دیگر نیز باید از تصمیمات آن تمکین کنند اما باید دید قرار است این مصوبه چگونه اجرایی شود تا بتوان با استفاده از تکنولوژی و تحقیقات، روغن‌های جامد و نیمه جامد را با شرایطی تولید شود که فاکتورهای سلامت مورد نظر وزارت بهداشت تامین شود.

وی همچنین اضافه کرد: در دوره‌ای حدود ۹۵ درصد مصارف خانوارها روغن جامد بود و تنها پنج درصد روغن مایع بود اما با فرهنگ‌سازی و روش‌های مختلف، اکنون مصرف روغن‌های نیمه جامد به حدود ۴۵ درصد رسیده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *