اهم اخبار

دلایل گرانی مواد خوراکی/ ضرورت انسجام شبکه تولید، تامین و توزیع کالاهای اساسی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

راهکارهای هماهنگی وزارتخانه‌ها برای انسجام شبکه تولید، تامین و توزیع کالاهای اساسی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، ابراهیم زارع مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی و موسوی معاون سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده امشب ۱۸ آبان ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی راهکارهای هماهنگی وزارتخانه‌های مرتبط برای انسجام شبکه تولید، تامین و توزیع کالاهای اساسی پرداختند.

موسوی معاون سازمان حمایت  با اشاره به اینکه در قیمت مرغ بر اساس شرایط بازار باید انگیزه به واحد تولیدی بدهیم تا استمرار تولید داشته باشیم گفت: شرایط باید به گونه‌ای پیش برود که فضای کلی جامعه را بتوانیم مدیریت کنیم .

وی افزود: انتظار است مرغ  با قیمت ۳۱۰۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد، در مورد تخم مرغ عددی به عنوان مصوب مشخص شده است و قاعدتاً قیمت مصرف کننده به تناسب بالاتر می‌رود که بعضاً تخلفات در حوزه خرده‌فروشی نیست.

معاون سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده با اشاره به اینکه در این چند ماه در کشور بحث مرغ و تخم‌مرغ مطرح بوده است ادامه داد: جذابیت ها باعث می‌شود عوامل مختلفی به پای این قضیه بیایند. در بحث میدان بهمن گزارشاتی را دریافت کرده ایم و این موضوع قابل کتمان نیست که افرادی هستند که در آنجا به نوعی نه کشتار کننده هستند و نه عمده فروش و نه خرده‌فروش و نه تولیدکننده . عده ای تنها نقش مخرب را ایفا می‌کنند.

موسوی با اشاره به اینکه در بخش کشاورزی دو مسئله را در نظر داریم که مربوط به افزایش قیمت تمام شده و افزایش قیمت هزینه های تولید و عوامل تولید است افزود: کاهش عرضه ناشی از گرانی حتما اشکال ایجاد می‌ کند، پوشش قیمت تقاضا برای کالاهای اساسی معمولاً کمتر است.

وی با اشاره به اینکه سه مسیر را برای تنظیم بازار در نظر گرفته ایم اظهار کرد: مسیر اساسی و اصولی این است که عرضه و تقاضا متعادل شود ،واقعاً در این باره تلاش هایی صورت می گیرد لذا بخش هایی در اختیار ما است و بخشی هم نیز در اختیار ما قرار ندارد.

معاون سازمان حمایت با اشاره به بحث کاهش هزینه‌های بازاریابی ادامه داد: میزان تولید جو ۲ میلیون تومان به دلیل خشکسالی کم شد.

موسوی با بیان اینکه کره و روغن دو کالایی هستند که مشمول قیمت گذاری می شوند اظهار کرد: در بحث کره سال قبل ارز ۴۲۰۰ را برداشتیم ولی تا مهر سال گذشته قیمت مصوب ۴۵۰۰ تومانی را داشتیم. لذا نزدیک به ۴۰ هزار تن کره با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات داشتیم وبازار را کنترل کردیم و تا گرم آخر با قیمت ۴۲۰۰ تومانی عرضه شد.

وی با اشاره به اینکه در بحث روغن در اواخر سال قبل قیمت به شدت روند افزایشی پیدا کرد و دلیل آن رشد قیمت جهانی بود افزود: قیمت روغن کاملا رصد می‌شود و قیمت مصوب در مراکز فروش کاملاً رعایت می‌شود.

معاون سازمان حمایت  با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری اصلاً مطرح نیست گفت: در مرغ و تخم‌مرغ نظر تشکل و تامین‌کننده کالا را در نظر می‌گیریم و متاثر از قیمت بهای تمام شده عمل می‌کنیم.

باید عرضه را به قدر کافی افزایش دهیم تا جذابیت بازار از بین برود

ابراهیم زارع در ادامه برنامه با اشاره به اینکه وقتی در بازار اشکال وجود دارد باید آن را مورد بررسی قرار داد گفت: مسئله این است که باید سعی کنیم عرضه را به قدر کافی افزایش دهیم تا جذابیت از بین برود.

وی با اشاره به اینکه سیاستی مناسبی را وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته است ادامه داد: ما تمرکز را بر بحث نظارت گذاشته‌ایم و لذا سازمان تعزیرات کمک‌های خوبی داشتند، هر روز صبح جلساتی پیرامون موضوع تشکیل می‌شود، با تخلف مانند هر جای دیگری باید برخورد شود.

زارع با اشاره به اینکه در این روزها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن مرغ منجمد با قیمت ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود افزود: ما ابزاری برای برخورد نداریم، دستگاه‌های قضایی و نظارتی در حوزه قضایی باید با متخلفان برخورد کنند.

مدیر کل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود سه هفته است که کار گروهی در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل می شود تا تصمیم گیری در خصوص مشکلات بازار صورت بگیرد افزود: اگر می‌خواهیم در کشور موفق باشیم باید همدلی و همکاری دستگاه ها به اوج برسد .

وی خاطرنشان کرد: مردم خودشان باید ناظر باشند، باید سعی کنیم تخلفات به حداقل برسد ولی تا زمانی که در بازار مشکل وجود داشته باشد همه باید تلاش کنند تا مشکلات را برطرف کنیم.

وجود محلی مانند میدان بهمن در بحث توزیع مرغ ضرورتی ندارد

 اسفنانی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه گاهی مرغدار ادعا می‌کند که نهاده را به موقع دریافت نمی کند گفت: وجود محلی مانند میدان بهمن به اعتقاد بنده در بحث توزیع مرغ ضرورتی ندارد، چطور کالاهای دیگر تامین می‌شود، چرا مرغ نباید وضعیت کالاهای دیگر را پیدا کند. اگر توزیع مرغ از محل کشتارگاه مستقیم صورت بگیرد ،سبب می شود میدان بهمن حذف شود.

 وی تصریح کرد: آنچه مورد نیازمان است را باید وارد کنیم، در سال‌های گذشته شاهد انبارهای خانگی بودیم، برای کالاهای اساسی باید واردات به موقع صورت بگیرد، قیمت برنج خارجی هندی بین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان است، طبیعتاً باید پیش‌بینی‌های لازم صورت می‌گرفت.

هیچ کس حق ندارد خودسرانه قیمت‌ها را افزایش دهد

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه برنامه داریم تا قیمت‌ها را در بازار کنترل کنیم افزود: هیچ کس حق ندارد خودسرانه قیمت‌ها را افزایش دهد و برخی از موارد مانند لاستیک در یک ماه پیش افزایش قیمت داشت، در بحث لبنیات هر روز قیمت‌ها تغییر می‌کند .

وی تصریح کرد: بازار عرضه و تقاضا را تنظیم می‌کند اما درخصوص کالاهایی مانند مرغ ،برنج و برخی از اقلام دیگر اصل قضیه در دست سازمان های دولتی است.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: گفتگوی ویژه خبری

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *