اهم اخبار

ذبح دام باردار ممنوع است/ خشکسالی، مراتع کشور را ۴۰ درصد فقیرتر کرد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رییس سازمان دامپزشکی کشور خاطر نشان کرد: در اکثریت ۴۱۳ کشتارگاه‌های کشور ممنوعیت ذبح دام باردار اعمال می‌شود و با اطلاع رسانی گسترده به دامداران و کشتارگاه‌ها سازمان دامپزشکی مانع از کشتار دام‌های آبستن شده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایلنا؛ علی‌صفر ماکنعلی در پاسخ به این پرسش که فیلم ذبح دام باردار در فضای مجازی منتشر شده است. در حالیکه مطابق با قانون، کشتار و ذبح دام آبستن ممنوع است از این‌رو دادستانی در این مسئله ورود و صحت آن تایید کرد، شما به عنوان رییس سازمان دامپزشکی که مسئول نظارت بر کشتارگاه‌های کشور هستید چه پاسخی به این مسئله می‌دهید؟ گفت: ۴۱۳ کشتارگاه دام در کل کشور فعال است. از این تعداد ۱۳۳ کشتارگاه صنعتی و ۲۸۰ سنتی است. سازمان دامپزشکی بارها با استناد به ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور به کشتارگاه‌ها اعلام کرده که کشتار دام آبستن ممنوع است.

وی ادامه داد: مطابق با این قانون دامدار نباید دام آبستن خود را برای فروش به کشتارگاه‌ها بفرستد و کشتارگاه حق ندارد آن را کشتار کند.

این مقام مسئول با اشاره به افزایش جمعیت دام سبک در بهار ۱۴۰۰، خاطر نشان کرد: در سال جاری تعداد جمعیت دام سبک به ۷۰ میلیون ۹۹۰ هزار راس دام رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ میلیون تعداد آن افزایش پیدا کرده است. در بهار ۹۹ ما ۶۴ میلیون و ۲۸۰ هزار راس داشتیم.

 بنا به اظهارات ماکنعلی، در سال جاری کشور با پدیده خشکسالی مواجه شد این پدیده مراتع را ۴۰ درصد فقیرتر و توان نگهداری دام برای عشایر کاهش پیدا کرد، بطوریکه نگهداری تمام دام‌ها برای آنها اقتصادی نیست.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی مسئول نظارت بر رعایت بهداشت در کشتارگاه‌ها است، خاطر نشان کرد: در بازرسی قبل از کشتار امکان تشخیص دقیق بارداری بصورت عادی امکان پذیر نیست و دامدار باید در این زمینه حساس باشد تا دام آبستن خود را به کشتارگاه ارسال نکند.

وی تصریح کرد: وزارتخانه تلاش دارد عواقب ناشی از پدیده خشکسالی تا حد امکان مدیریت کند، تا دام‌دار بتواند دام خود را نگهداری کند.

این مقام مسئول در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان دامپزشکی مانع ذبح دام‌ باردار نشده است؟ بیان کرد: در بیش از ۹۵ درصد از کشتارگاه‌های کشور این اتفاق افتاده است و در اغلب استان‌ها از جمله ایلام، کرمانشاه و اصفهان این پدیده را متوقف کردیم و هم اکنون در حال بررسی گزارش‌های این مسئله از استان تهران هستیم.

به گفته ماکنعلی شرایط برای نگهداری دام باید اقتصادی باشد تا دامدار مجبور نباشد برای کاهش جمعیت دام خود دام آبستن خود را به کشتارگاه‌ها بفرست. 

گفتنی است حال که تعداد دام زنده در کشور روند افزایشی به خود گرفته است و توان نگهداری آن را نداریم چرا شرایط برای صادرات آن را فراهم نمی‌کنیم؟ هر چند که اعلام می‌شود در این زمینه معاونت امور دام معاونت توسعه بازرگانی و پشتیبانی امور دام در حال فراهم کردن تمهیدات لازم است.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *