اهم اخبار

رئیس اتاق کرمان: تولید پسته ایران با افت شدید به ۱۳۵ هزار تن رسیده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

سید مهدی طبیب زاده می‌گوید: به‌واسطه کمبود آب، نوسان دمای هوا و عدم‌حمایت از تولیدکنندگان، تولید پسته ایران به ۱۳۵ هزار تن رسیده که رقم بسیار پایینی است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از اتاق بازرگانی ایران؛ رئیس اتاق کرمان با اشاره به اهمیت محصول پسته برای کشور و استان کرمان، از وجود یک و نیم میلیارد دلار درآمد ارزی و ۲۰۰ هزار نفر اشتغال در این حوزه خبر داد و گفت: پسته در ۲۷ استان کشت می‌شود و علاوه بر ارزآوری و اشتغال‌زایی با معیشت ۵ میلیون نفر مرتبط است.

سید مهدی طبیب زاده در شصت و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی مشکلات صنعت پسته، افزود: بحث امروز پسته ادامه رقابت و حضور در بازار جهانی است آن‌هم در شرایطی که رقیب اصلی ما یعنی آمریکا دشمن ماست.

وی گفت: در شرایطی که آمریکا حدود ۵۰۰ هزار تن تولید پسته دارد، امسال تولید پسته کشور ما به حدود ۱۳۵ هزار تن سیده و در این بین استان کرمان که همواره بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد پسته کشور را تولید می‌کرد تنها ۵۰ هزار تن تولید داشته، که کمبود آب و نوسانات دمای هوا و عدم‌حمایت از تولیدکنندگان ازجمله علل این کاهش است.

طبیب‌زاده، ادامه داد: اتاق کرمان و اعضای هیات نمایندگان اتاق از مسیرهای مختلف ازجمله برگزاری جلسه با رئیس بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت، پیگیر رفع مشکلات تولید و صادرکنندگان محصولات کشاورزی ازجمله پسته هستند.

رئیس اتاق کرمان پیشنهاد تمدید مهلت رفع تعهدات ارزی تا پایان سال را مطرح کرد و ادامه داد: نیاز است ستاد یا کارگروهی ویژه برای حل مشکلات حوزه تولید و صادرات محصولات کشاورزی راه‌اندازی شود.

سرویس خبری: صنعت غذا

منبع: اتاق بازرگانی ایران

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *