اهم اخبار

رئیس انجمن ارگانیک ایران: تراریخته؛ افزایش تولید یا سلاح عقیم‌سازی یک نسل

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن ارگانیک ایران گفت: محمدجواد ظریف در سال ۷۸، نامه‌ای مفصل به رئیس جمهور وقت می‌نویسد و خطر استفاده از محصولات دستکاری ژنتیکی (تراریخته) را گوشزد می‌کند، بنابراین اصرار برای تولید تراریخته برای چیست؟

سید رضا نورانی-رئیس انجمن ارگانیک ایران-در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان داشت: امنیت و سلامت غذایی در کشور حائز اهمیت است و نمی توان از طریق بذرهای مصنوعی،کشت عقیم و پرریسک تراریخته میزان تولید را به‌ بهانه‌های غیرقابل قبول و غیرعلمی مثل پرمحصولی و کاهش استفاده از سموم افزایش داد.

وی افزود: در رابطه با تولید محصولات تراریخته اعلام کرده اند که تولید انبوه این محصولات ممنوع است؛ اگر اینگونه است پس چرا در صفحه ۳۶۰ برنامه ششم تولید این محصولات آورده شده است.

نورانی با اشاره به برنامه ششم بیان داشت: مقام معظم رهبری در ماده ۸ ابلاغیه محیط زیست به سران سه قوه اعلام کردند که به سمت تولید محصولات ارگانیک و سالم قدم برداریم که یکی از دلایل آن عدم استفاده از  سموم شیمیایی در کشاورزی ارگانیک است و این موضوع می تواند بر حفظ محیط زیست و سالم نگه داشتن محیط زیست اثرگذار باشد؛ اما در برنامه ششم نشانه ای از این ابلاغیه دیده نمی شود و این عبارت در صفحه ۳۶۰ برنامه ششم به چشم می خورد”تولید انبوه و تجاری سازی محصولات تراریخته با اولویت کشت برنج و پنبه.”

رئیس انجمن ارگانیک ایران افزود: با توجه به این جمله در برنامه ششم، بحث سلامت جامعه و محیط زیست زیر سوال رفته است؛ چرا که در سال ۲۰۱۵ بعد از اینکه انجمن تحقیقات سرطان مخاطرات این محصولات را بررسی کردند اعلام شد که گلایفوسیت  از نظر میزان سرطانزایی در کلاس ۲a قرار دارد یعنی سرطانزایی در حیوانات ثابت شده اما در انسان ها چون موردی مشاهده نشده که در درازمدت از گلایفوسیت استفاده کنند و موجب سرطان شود اثبات نشده است؛ بنابراین احتمال آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: محمدجواد ظریف در تصویب کنوانسیون زیست‌محیطی کارتاهنا، نقشی فعال ایفا کرده است،وی پس از این اجلاس، در سال ۷۸، نامه‌ای مفصل به رئیس جمهور وقت می‌نویسد و خطر استفاده از محصولات دستکاری ژنتیکی (تراریخته) را گوشزد می‌کند و در این نامه به‌صراحت از احتمال استفاده از این محصولات به‌عنوان سلاح و برای عقیم سازی یک نسل سخن می‌گوید.

ایشان اظهار داشتند به فرض استفاده از ژن عقیم با ژن گندم می‌تواند در آینده نسلی را عقیم کند. حال پس از طی دو دهه، چرا و بر چه اساسی عبارت “تولید انبوه و تجاری سازی محصولات تراریخته با اولویت کشت برنج و پنبه” در برنامه ششم گنجانده شده است؟

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *