اهم اخبار

رئیس انجمن افزودنی های صنایع غذایی کشور عنوان کرد: مالیات بر ارزش افزوده مهمترین مانع در تولید مواد اولیه صنعت غذا می باشد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

به گزارش اگروفودنیوز دکتر پرویز جهانگیری در خصوص وضعیت واردات مواد اولیه در کشور با مثبت دانستن حرکت به سمت تولید مواد اولیه در کشور در سالهای گذشته گفت: متاسفانه به دلیل مشکلات قوانین و مقررات طی سالهای اخیر کالاهای تولیدی افزایش قیمت داشته است. یکی از این موانع ، اصول پلکانی ارزش افزوده است که باعث افزایش ۴۰-۳۰ درصدی قیمت تمام شده می شود و با افزایش قیمت قدرت خرید مردم نیز کاهش می یابد.
وی ادامه داد : به عنوان مثال برای تولید یک کیک با ۱۵ ماده اولیه بایستی برای هر یک از ۱۵ ماده اولیه و همچنین محصول نهایی ۹% ارزش افزوده پرداخت که این امر باعث افزایش ۴۰% قیمت محصول نهایی می شود و قشر ضعیف جامعه که بیشترین گروه مصرف کننده این محصول هستند قدرت خرید را از دست می دهند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنایع غذایی ایران افزود : در بیشتر جاهای دنیا از بخش غذا مالیات گرفته نمی شود چه برسد به ارزش افزوده، به عنوان مثال لبنیات به عنوان یک کالای ضروری محسوب می شود که به دلیل ارزش افزوده بر روی مواد بسته بندی و سایر موارد در صنعت لبنیات قیمت محصول نهایی افزایش می یابد و قدرت خرید مردم کم می شود در نتیجه سرانه مصرف لبنیات در کشور کاهش می یابد که این مسئله خود منجر به مسایل و مشکلاتی در بحث تغذیه و سلامتی مردم می شود. در این میان دولت متضرر می شود، چون در صورت عدم مصرف مواد غذایی سالم و با کیفیت هزینه دارو و درمان بر دولت تحمیل می شود و بهره وری، نشاط و سلامتی مردم نیز کاهش می یابد و مهمتر از همه اینکه انگیزه تولید برای بسیاری از تولیدکنندگان کاهش می یابد در این میان وزارت بهداشت نیزمسئول تضمین کیفیت و سلامت مواد غذایی می باشد.
رییس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس استا در پایان گفت: با حرکت معقولانه و نگاه عمیق دولت می توان امیدوار بود که در آینده بی نیاز از واردات شویم وتبدیل به صادرکننده مواد اولیه شویم.

تهیه خبر: مهندس سمیه براتی

سمیه براتی

نویسنده

سمیه براتی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *