اهم اخبار

رئیس انجمن ملی خرما: ورود عربستان و امارت به کشت نخل خرما/ افغانستان امکان رقابت با ایران را ندارد

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس انجمن ملی خرما در گفت: کشورهای عربستان سعودی و امارت به دلیل ورود به بحث کشت نخل می‌تواند به عنوان رقبای جدی ما مطرح باشند، به طوری که درحال حاضر تنها ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتن بیشتر از عربستان تولید خرما داریم.

محسن رشیدفرخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص خبر تصمیم کشور افغانستان به کشت خرما گفت: در بحث کشت‌های جانشین، کشورهای همسایه به دلیل شرایط جغرافیایی خود مایل به استفاده از این نوع کشت هستند تا بتوانند کشت‌های جایگزینی را داشته باشند و کشور افغانستان پس از بحث جایگزینی کشت خشخاش به کشت زغفران و در برخی از مناطق به کشت درختان مثمر روی آورده است.

وی تاکید کرد: توجه شود که کشور افغانستان به دلیل موقعیت شمالی خود خواستگاه‌های بسیار محدودی برای کشت خرما دارد و اگر این کشت نیز انجام شود، در سطح بسیار کم خواهد بود و محصولی هم که برداشت خواهند شد قابل رقابت با محصولات کشور ما نیست.

رئیس انجمن ملی خرما افزود: درنتیجه کشور افغانستان نمی‌تواند به عنوان کشور رقیب ایران در بحث خرما مطرح شود. اما در عوض کشورهای عربستان سعودی و امارت به دلیل ورود به بحث کشت نخل می‌تواند به عنوان رقبای جدی ما مطرح باشند. به طوری که درحال حاضر تنها ۵۰ تا ۱۰۰ هزارتن بیشتر از عربستان تولید خرما داریم. درنتیجه در بحث بازاریابی و امکان سنجی باید بیشتر تمرکزمان خود را بر روی کشورهای عربی داشته باشیم.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *