اهم اخبار

رئیس انجمن وارد کنندگان کود و سم: کشاورزان بزرگترین تأمین کننده منابع مالی کشور هستند/ضرورت حرکت در مسیر دانش جهانی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

حسینی یزدی گفت: کشاورزان و تأمین کنندگان مواد غذایی باید در مسیر دانش جهانی حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت غذا و کشاورزی (اگروفودنیوز)، مهدی حسینی یزدی رئیس انجمن وارد کنندگان کود و سم در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران با اشاره به اینکه ۴.۵ میلیون کشاورز حدود ۲۰ میلیون خانوار را پوشش می‌دهند، اظهار کرد: یک چهارم جمعیت ایران را کشاورزان تشکیل می‌دهند که بدین ترتیب می‌توان گفت کشاورزان ما بزرگترین تولیدکنندگان قوت مردم و تأمین کنندگان غذا هستند.

او افزود: وظیفه دولت مردان آن است که بهترین نهاده‌های کشاورزی را در اختیار کشاورزان و بهره برداران قرار دهند.

رئیس انجمن وارد کنندگان کود و سم ادامه داد: چند برابر ارزی که برای واردات و تأمین این نهاده‌ها به کار می‌رود، برگشت ارز از تولید و صادرات محصولات کشاورزی خواهد بود و به جرأت می‌توان گفت که کشاورزان ما کمکی برای تأمین منابع مالی کشور هستند.

حسینی یزدی شعار هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی را حرکت به سمت دانش جهانی اعلام کرد و گفت: آمار نشان می‌دهد در مورد خرید بذر‌های کشاورزان، کشاورز با ارز آزاد، بذر خوب و هیبرید خریداری می‌کند چرا که باور ما آن است که بذر باکیفیت برای تولید کننده سودآوری خواهد داشت.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت آفت کش‌ها، گفت: آفت کش‌های اروپایی و نسل جدید وارد کشور می‌شوند و کشاورزان به سهولت بهای خرید آن را می‌پردازند، ضمن آنکه در ارتباط با کود که در تمامی گلخانه‌ها و تولیدات اصلی ما استفاده می‌شود، کشاورزان با ارز نیمایی آماده خرید هستند.

او مشکل برگشت ارز را از جمله چالش‌های وارد کنندگان و تأمین کنندگان سم، بذر و کود اعلام کرد.

رئیس انجمن وارد کنندگان کود و سم ادامه داد: با توجه به قوانینی که سازمان حمایت از مصرف کننده از سال‌های قبل در مورد قیمت گذاری داشته، وارد کنندگان کود، سم و بذر را همچون وارد کنندگان شکلات و لوازم آرایش می‌بیند و مشکل ما این است که ۱۲ تا ۱۵ درصد منافعی که در نظر گرفته شده با پرداخت مالیات و سایر عوارض برای هیچ بازرگانی صرفه اقتصادی ندارد به طوری که سرمایه گذاری در بانک منافعش برای وارد کننده بیشتر است.

به گفته حسینی یزدی اعتراض واردکنندگان بر آن است که بخش فنی در حساب‌ها لحاظ نمی‌شود و فعالیت‌های فنی، کارشناسان، آزمایش‌های مزرعه، ثبت سموم و کود‌ها در سمینار‌ها دیده نمی‌شود که این امر از جمله چالش‌های ما به شمار می‌رود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی مبنای حساب و قیمت برابر با سال ۹۵ است، گفت: این در حالی است که به سبب تحریم‌ها مجبوریم از برای واردات اجناس کشور‌ها هزینه‌های زیادی را پرداخت کنیم که متأسفانه این مخارج دیده نمی‌شود.

او افزود: چرخش مالی کود و سم یک دوره در سال است یعنی اگر تاجر تمامی سرمایه خود را در این کار بگذارد و بخواهد بنابر قانون سازمان حمایت از مصرف کننده ۱۵ درصدسود  ببرد، درآمد وی از سود سپرده بانکی کمتر است.

رئیس انجمن وارد کنندگان کود و سم در پایان تصریح کرد: با توجه به بحران‌های زیادی از قبیل سرمازدگی، آفات، کمبود آب و … که به آن دچار هستیم تمامی این موارد منجر به صدمه دیدن تجار وارد کننده خواهد شد که این موضوع در هیچ کجا دیده نمی‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *