اهم اخبار

رئیس بنیاد ملی گندمکاران: باران ببارد امسال ۸میلیون تن گندم تولید می‌کنیم/ امکان خودکفایی تولید گندم در سال آینده

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عطاالله هاشمی کشور با بیان “اگر وضعیت بارش‌ها در ۱۰ روز تا یک ماه آینده مناسب باشد، ۸میلیون تن گندم تولید می‌شود” گفت: بر اساس اقدامات در حال انجام، امکان خودکفایی در سال زراعی آینده وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از تسنیم؛ عطاءالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران کشور اظهار داشت: میزان تولید گندم با میزان خرید تضمینی این محصول دو متغیر جداگانه است؛ اگر نرخ خرید تضمینی مناسب باشد این ارقام به هم نزدیک می‌شود.

وی افزود: در سال جاری با توجه به تعیین قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم، پیش‌بینی می‌شود که دولت بتواند عمده گندم تولیدی کشاورزان را خریداری کند.

هاشمی گفت: در سال گذشته حدود ۶٫۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شد اما 4 میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم به‌صورت خرید تضمینی توسط دولت خریداری شد و به‌دلیل قیمت پایین این محصول بخش زیادی از تولیدات کشاورزان از چرخه خرید تضمینی خارج شد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: در سال قبل به‌دلیل عدم بارش مناسب باران، ۸۰ درصد از مزارع دیم ما قابل برداشت نبودند اما در صورتی که در سال جاری بارش‌ها مناسب باشد می‌توان شاهد افزایش تولید بود.

کشاورزان گندم‌های مانده از سال قبل را هم به دولت فروختند

وی تصریح کرد: در سال جاری مزارع دیم استان‌های جنوبی کشور وضعیت خوبی از لحاظ بارش نداشته‌اند اما در شمال غرب کشور و استان‌های سردخیز وضیعت مناسب است؛ در صورتی که ۱۰ روز تا یک ما آینده بارش‌ها خوب باشد میزان تولید و خرید تضمینی مناسب خواهد بود.

هاشمی ابراز کرد: پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی کشور حاکی از بارش‌های مناسب و نرمال برای روزهای آینده است.

وی گفت: برای سال جاری پیش‌بینی می‌شود که ۸ میلیون تن گندم در کشور تولید شود که از این میزان، دولت می‌تواند ۶٫۵ تا ۷ میلیون خرید داشته باشد, از طرفی کشاورز‌هایی که از سال قبل گندم داشتند با تعیین قیمت جدید، گندم خود را به دولت تحویل داده‌اند تا در نهایت در سال جاری بتوانیم ذخیره مناسبی داشته باشیم.

احتمال خودکفایی در تولید گندم برای سال آینده

رئیس بنیاد ملی گندمکاران خاطرنشان کرد: خودکفایی در تولید گندم در سال زراعی جاری روی نمی‌دهد اما با توجه به شروع خرید توافقی گندم برای سال زراعی آینده در صورتی که بارش مناسبی داشته باشیم سال آینده به خودکفایی و خوداتکایی می‌رسیم.

هاشمی گفت: در کشت قراردادی الزامات مورد نیاز کشاورزان مانند کود، بیمه و سایر نهاده‌ها به‌صورت اعتباری در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که این امر می‌تواند منجر به افزایش راندمان و تولید گندم شود.

وی اضافه کرد: بر اساس توافق صورت‌گرفته، سال زراعی آینده (۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲) کل تولید گندم کشور به‌صورت توافقی انجام خواهد شد.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: تسنیم

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *