اهم اخبار

رئیس بنیاد گندمکاران: پرداخت مطالبات خواسته اصلی کشاورزان است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

عطاالله هاشمی گفت: متاسفانه روند پرداخت مطالبات گندمکاران مناسب نیست و ۵۸ درصد، اکنون کشاورزان طلبکار هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز میز اقتصادی به پیگیری مطالبات گندمکاران با حضور زنگنه نماینده مجلس، سعید راد رئیس هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران، عطاالله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران و امانی سرپرست و معاون سازمان برنامه بودجه پرداخت.

سوال: چقدر گندم خریداری شده است؟
راد: تا الان ۹ میلیون ۷۵۳ میلیون تن گندم خریداری شده که ۴۶ درصد آن به ۳ استان تعلق دارد ۴۳ درصد خرید امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. برخی از استان‌ها نیاز رشد خوبی داشتند.
۶۳ همت پرداختی با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به شکل الحساب ثبت شده است و دستور داده شده اقدامات لازم برای پیگیری مابقی مطالبات انجام گیرد.

سوال: چرا رشد تولید داشته ایم؟
راد: استفاده بهینه از دیم، منابع تغدیه مانند کود، بارندگی مناسب‌تر و بحث آموزش و ترویج از جمله دلایل رشد است.

سوال: روند را چگونه بررسی می‌کنید؟
هاشمی: علت افزایش رشد تولید امسال بنظر قیمت گذاری و پرداخت خوب سال گذشته بود به نظر که کشاورزان خوب تولید کردند متاسفانه روند پرداخت مناسب نیست ۵۸ درصد اکنون کشاورزان طلبکار هستند اکنون به فصل کاشت نزدیک می‌شویم و دست کشاورزان خالی است و این می‌تواند بی اعتمادی ایجاد کند. پرداخت مطالبات خواسته اصلی کشاورزان است.

سوال: چرا پرداخت مطالبات کشاورزان تاخیر دارد؟
زنگنه: امسال در دو مورد به قانون عمل نشد بر اساس قانون باید در شورای قیمت گذاری قیمت مشخص شود که امسال به شکل کامل انجام نشد در سال ۱۴۰۱ حدود ۷.۲ میلیون تن گندم خریداری شده در تبصره ۱۴ حدود ۵۶ همت برای خرید گندم در نظر گرفته شد ما سال گذشته تاکید کردیم امسال تولید زیاد خواهد بود سال گذشته منابع تبصره ۱۴ حدود ۳۰ درصد افزایش یافت دقیقا در سال ۱۴۰۲ مبلغ این تبصره حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بود. دولت بند ۵ را رعایت نکرده است هنوز معتقدیم برخی منابع تجمع نشده است امسال دقیقا عدد‌های دولت را آوردیم. اما سوال اینجاست چرا دولت منابع تبصره ۱۴ که متغیر است را برای پرداخت مطالبات در نظر دارد باید گفت دولت باید در لایحه اصلاح کند مجلس نمی‌تواند خودش منبع را تغییر کرد.

سوال: نظر شما چیست؟
امانی: دولت متعقد است به تمام تعهدات عمل خواهد کرد. برای پرداخت مابقی مطالبات نمی‌توان تاریخ دقیق اعلام کرد درآمد‌های مربوط به صادرات کاهش یافته و این روی تبصره ۱۴ اثر گذار است.
زنگه: ۱۱۲ همت مبلغ کل مورد نیاز است که اگر ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت را در نظر داشت با این مقدار دولت اصلا مشکلی برای جابجایی منابع ندارد. در کمسیون تلفیق مصوبه شده تمام موارد در سرفصل بودجه قرار گیرد و از سال آینده تبصره ۱۴ نداریم دولت هیچ مانعی برای تامین منابع گندمکاران اکنون ندارد.

سوال: وضعیت پرداخت‌ها چگونه خواهد بود؟
راد: دولت کار بزرگی را انجام داد و امسال به خاطر قیمت خوب رشد تولید را شاهد بودیم امسال در بخش خبازی خودکفا خواهیم شد نزدیک به ۸ همت از تسهیلات باقی مانده و پیگیر پرداخت آن هستیم.
هاشمی: ما در شورای رقابت قیمت ۱۵ هزار تومان را تصویب کردیم باید شفاف سازی کامل رخ دهد.

سرویس خبری کشاورزی

سرویس خبری: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *