اهم اخبار

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران خبر داد ایجاد ۲ مرکز بزرگ توسعه صادرات کشاورزی در استان تهران

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: محصولاتی که در فضای باز تولید می‌شود قابلیت صادراتی زیادی ندارد و برای رشد صادرات باید به سمت توسعه ایجاد گلخانه‌ها در کشور برویم.

به گزارش اگروفودنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی‌اشرف منصوری امروز در همایش بین‌المللی محصولات گلخانه، تولید و اشتغال پایدار در تهران با اشاره به تهدیدات بخش کشاورزی در استان تهران اظهار کرد: خشکسالی، سرمازدگی و انگیزه بالا برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی در استان تهران از جمله تهدیدات کشاورزی به حساب می‌آید.

وی افزود: اقتصادی کردن تولید و توسعه گلخانه‌ها باید به طور جد در دستور کار قرار گیرد تا انگیزه‌های لازم برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی از بین برود؛ در این استان همچنین از آب کشاورزی برای مصرف آب شرب شهری استفاده می‌شود که این امر برای کشاورزان استان محدودیت‌هایی ایجاد کرده است.

روند ایجاد تصفیه‌ خانه‌های آب در استان تهران کند است

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به بالا بودن هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی در کشور گفت: میزان آبهای نامتعارف در استان تهران بالا است و روند تصفیه‌خانه‌ها که باید به سرعت انجام می‌شد اکنون به کندی در حال انجام است.

منصوری تصریح کرد: محصولاتی که در فضای گلخانه تولید نمی‌شود قابلیت صادراتی زیادی ندارد به همین منظور برای رشد صادرات محصولات کشاورزی کشورمان باید به سمت توسعه گلخانه‌ها و تولید محصولات بازارپسند برویم.

وی با بیان اینکه تولید محصولات کشاورزی در گلخانه‌ها ۳۵ درصد از هزینه‌های تولید می‌کاهد گفت: در فضای گلخانه‌ای هر ساله می‌توانیم چند نوع کشت داشته باشیم و تولید خود را با نیاز مردم هماهنگ کنیم که این امر باعث می‌شود که محصولات کشاورزان نیز به تدریج در بازار عرضه شده و از افت قیمت آن جلوگیری به عمل آید.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه عملکردهای تولید در گلخانه‌ها وضعیت مناسب‌تری در مقایسه با تولید در فضای باز دارد گفت: برای تامین امنیت غذایی در کشور و افزایش بهره‌وری آب لازم است که به سمت توسعه گلخانه‌ها در کشور حرکت کنیم.

این مقام مسئول گفت: ۸۵۰ میلیون گل شاخه بریده در استان تهران تولید می‌شود که این رقم ۵۷ درصد از کل تولیدات کشور را شامل می‌شود.

ایجاد دو مرکز توسعه صادراتی در استان تهران

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ایجاد دو مرکز توسعه صادرات محصولات کشاورزی و باغی در استان تهران گفت: پایانه صادراتی گل و گیاه که کار احداث آن از ۱۳ سال پیش شروع شده بود با تامین مالی که انجام شد کار خود را به صورت محدود از هفته گذشته آغاز کرد و امیدواریم به پیش فعالیت خود در آینده برسد.

منصوری افزود: در شهرستان پیشوا نیز پایانه صادراتی دیگری در حال احداث است اما سرعت پیشرفت پروژه مناسب نیست که در صورت ادامه این روند از سرمایه‌گذاران دیگر برای انجام این پروژه دعوت به عمل می‌آید.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران گفت: برای توسعه گلخانه‌ها جلسات هفتگی را در سازمان جهاد کشاورزی استان تهران تشکیل می‌دهیم تا مشکلات پیش روی حوزه گلخانهها برطرف شود و اطلاعات به دست آمده آن را به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور منتقل می‌کنیم.

وی گفت: با سازمان محیط زیست نیز هماهنگ شده است که مشکلی را پیش روی گلخانه‌ها ایجاد نکنند.

تسهیلات بانکی ساخت گلخانه‌ها کاهش می‌یابد

منصوری با اشاره به برداشته شدن دریافت عوارض از سازه‌های گلخانه‌ای گفت: برای عدم دریافت عوارض از سازه‌های گلخانه‌ای تلاش بسیاری شد که این کار اکنون در حال اجرایی شدن است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران در پایان اظهار امیدواری کرد که در هفته‌های آینده شاهد خبرهای خوبی برای کاهش نرخ تسهیلات بانکی برای ایجاد و ساخت گلخانه‌ها باشیم.

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *