اهم اخبار

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی: هر یک ریال سرمایه‌گذاری در تحقیقات کشاورزی، ۲۵ ریال نصیب کشور می‌کند

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print
[heading]رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در تحقیقات کشاورزی، ۲۵ است، گفت: یعنی به ازای هر ریال سرمایه‌گذاری در تحقیقات کشاورزی، ۲۵ ریال به دست می‌آید که این در دنیا بین ۲۰ تا ۴۰ برابر است.[/heading]

اسکند زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در مراسم هفته پژوهش و فناوری، هم‌زمان با چهلمین سال تأسیس سازمان تحقیقات، گفت: تاکنون ۱۱۱ تفاهم‌نامه در زمینه انتقال فناوری بخش کشاورزی میان مراکز و مؤسسات تابعه سازمان تحقیقات کشاورزی با بخش خصوصی منعقد شده که از سال ۹۳ تاکنون رشد ۵۰ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه سهم تحقیقات در تولید ناخالص ملی، ۴۸ صدم درصد است، گفت: امیدواریم با بخشنامه اخیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به یک درصد افزایش یابد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در ایران نظام تحقیقات کشاورزی نزدیک به یک قرن است که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفته و ضمن پاسخگویی به اکثر نیازهای کاربردی این بخش از کارآیی نسبتا خوبی برخوردار بوده است.

وی اظهار داشت: براساس مطالعاتی که در دانشگاه تهران انجام شده، نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری در تحقیقات کشاورزی ایران،‌ ۲۵ است، یعنی به ازای هر یک ریال سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی، ۲۵ ریال نصیب کشور می‌شود.

زند تصریح کرد: این نرخ در دنیا بین ۲۰ تا ۴۰ برابر است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار داشت: تحقیقات کشاورزی ایرانی دچار چالش‌های بزرگی است که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به مشکلات ساختاری و پایین بودن حجم سرمایه‌گذاری اشاره کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ساختار تحقیقات کشاورزی ایران به‌نحوی است که مسئولیت اکثر تحقیقات کاربردی مورد نیاز بخش کشاورزی ایران، به دوش سازمان تحقیقات است و بخش‌های خصوصی، دانشگاه‌ها و نهادهای بین‌المللی، مغفول مانده‌اند.

وی بیان داشت: از آنجا که در سال‌های اخیر پیامدهای تغییر اقلیم، بارزتر شده است و بسیاری از دستاوردهای تحقیقاتی گذشته، اعتبار خود را از دست داده و نتایج و ماندگاری و عمر دستاوردهای جدید به سرعت کاهش یافته و چنانچه در تحقیقات کشاورزی از سایر ظرفیت‌های موجود استفاده نشود، قطعاً پاسخگویی به تمام نیازهای بخش کشاورزی امکان‌پذیر نخواهد بود.

زند بیان داشت: تحقیقات، متاسفانه سیاست‌زده شده است، باید براساس جغرافیای اقلیم توزیع ایستگاه‌ها و مؤسسات را داشته باشیم، درحالی که براساس جغرافیای جمعیت این کار را می‌کنیم.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در تحقیقات کشاورزی ایران، ضعیف شده و ۱۰ سال است که در تحقیقات کشاورزی ایران، بیش از ۳۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نشده است.

زند بیان داشت: ارتباط علمی با دنیا ضعیف شده و درون‌گرا شده‌ایم و به تحقیقات کشاورزی مثل تحقیقات صنعتی نگاه می‌شود، درحالی که برای ۹۰ درصد تحقیقات پول خرج می‌کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: کشاورزان ما ۲۵ درصد خرده‌پا هستند و ما باید برای آنها هزینه کنیم، تا تحقیقات را به آنها منتقل کنیم.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از ۶ هزار طرح تحقیقات در سازمان تحقیقات انجام می‌شود و همچنین این سازمان ۵ هزار تن هسته اولیه بذر تولید می‌کند.

زند گفت: در زمینه نظارت و پایش، سالانه حدود ۴۵۰ هزار تن بذر گواهی‌شده را پایش می‌کنیم و علاوه بر این مجموعه‌ای از پایش سموم و کود را برعهده گرفته‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بیش از ۲۰ نقشه کاربردی سازمان تاکنون تولید کرده و آخرین نقشه، راندمان آبیاری و کیفیت گندم ایران است.

وی بیان داشت:‌ بانک ملی ژن ایران، یکی از ۱۰ بانک ژن مهم دنیا است.

براساس این گزارش در این مراسم از ۶ دستاورد گندم رقم حیدری، تولید واکسن دوگانه نیوکاسل و برونشیت عفونی، اطلس جامع آویشن و معرفی گونه‌ها و ارقام مناسب آویشن، تولید بستر کشت هیدروپونیک، محصولات گلخانه‌ای از ضایعات صنایع چوب کشور، رقم جدید زیتون دیره جهت کشت در مناطق نیمه‌گرمسیری برای تهیه کنسرو و همچنین از سامانه نوین تشخیص سریع باقی‌مانده سموم در محصول خیار رونمایی شد.

در این مراسم همچنین تفاهم نامه‌ها و قراردادهایی بین مؤسسات و پژوهش‌کده‌های تحقیقات و بخش خصوصی منعقد شد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *