اهم اخبار

هیچ تبعه خارجی مجوز صید دریافت نخواهد کرد/ درخواست از وزارت خارجه برای پیگیری قتل دو صیاد توسط اماراتی‌ها

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان شیلات ایران با رد حضور صیادان چینی در آب‌های جنوبی کشور گفت: هیچ تبعه خارجی از ما مجوز صید دریافت نکرده و نخواهد کرد و افراد خارجی حاضر در کشتی‌های صیادی؛ کارشناسان فنی، کارگران و کارمندانی هستند که در استخدام افراد حقیقی و شرکت‌های حقوقی ایرانی قرار دارند.

به گزارش صنعت غذا و کشاورزی، نبی‌الله خون میرزایی امروز در نشست خبری درباره آخرین وضعیت کشت ترال در آب‌های جنوبی کشور، اظهار کرد: در مجموع ١٣۴ فروند کشتی مجوز کشت ترال میانی و کف را دارند که در حاضر ۶۵ فروند کشتی صید ترال میانی در حال فعالیت هستند.

 وی ادامه داد: میزان صید به روش ترال ١۶۵ هزار تن بوده است که ٨٠ درصد آن صید هدف و ٢٠ درصد آن صید ضمنی بوده است.

 خون میرزایی میزان صید فانوس ماهیان به روش صید ترال میانی را ٣٨ هزار و ٧٠٠ تن اعلام کرد که ٣١ هزار تن آن بر اساس صید هدف و ٧/٧٠٠ تن آن صید ضمنی شامل یال اسبی، شوریده و گونه‌های دیگر می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه از قتل دو صیاد کشور به دست نیروهای مصلح اماراتی خبر داد و گفت: در روزهای گذشته ٢ صیاد کشور توسط نیروهای مسلحه اماراتی مورد حمله قرار گرفته و کشته شده‌اند.

وی اضافه کرد: ما از وزارت امور خارجه درخواست می‌کنیم که هر چه سریع به این موضوع رسیدگی کنند.

خون میرزایی همچنین از آزار چند تن از صیادان ایرانی که سال‌ها در اسارت دزدان دریایی سومالیایی قرار داشتند، افزود: وی ابراز امیدواری کرد که با تمهیدات لازم از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود.

رئیس سازمان شیلات ایران در بخش دیگری از سخنان خود درباره میزان تولید انواع محصولات شیلاتی در کشور اظهار کرد: تکلیف ما برای تولید محصولات شیلاتی در سال گذشته یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود که میزان تولید در این زمینه به بیش از تکلیف و حدود یک میلیون و ۲۸۰ هزار تن رسیده است.

خون میرزایی ادامه داد: همچنین در موضوع مصرف سرانه ۱۳ کیلوگرم برای هر فرد تکلیف شده بود که میزان آن به ۱۳ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم رسید.

وی با تاکید بر اینکه تراز تجاری در این حوزه نیز مثبت بوده است، افزود: در سال گذشته موفق به صادرات محصولات شیلاتی به عدد ۴۴۰ میلیون دلار شدیم.

رئیس سازمان شیلات ایران مثبت شدن تراز تجاری صادرات محصولات کشاورزی را در حالی دانست که در ماه‌های پایانی سال گذشته کشور با مشکلاتی همچون شیوع گسترده بیماری کووید ۱۹ روبه‌رو بود.

خون میرزایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر آخرین قوانین وضع شده درباره محدودیت‌های صید ماهیان خاویاری در دریای خزر اظهار کرد: از حدود ۱۰ سال پیش کشورهای حاشیه دریای خزر متعهد شده‌اند برای احیای ذخایر خاویاری، صید این نوع ماهی ممنوع شود و تنها برای فعالیت‌های تحقیقاتی اجازه صید وجود دارد.

وی اضافه کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر همچنان موظف هستند در صورت صید تصادفی ماهیان خاویاری، اقدام به رهاسازی آن کنند.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین درباره تولید ماهیان خاویاری پرورشی در کشور گفت: ۱۳۰ مزرعه فعال پرورش ماهیان خاویاری در ۲۱ استان کشور با تنوع آب و هوایی از گرمترین تا سردترین آنها فعال هستند و پیش‌بینی ما این است که درخواست برای ایجاد مزرعه ماهیان خاویاری افزایش یابد.

خون میرزایی میزان تولید گوشت ماهیان خاویاری پرورشی در سال گذشته را ۴۰۰۰ تن اعلام کرد.

وی ادامه داد: این میزان تولید گوشت ماهیان گوشت خاویاری در سال گذشته بیش از تکلیف ما بوده است اما به دلیل محدودیت‌های صادراتی در ۱٫۵ ماه پایان سال گذشته موفق به صادرات نشده‌ایم و تنها ۲۵۰۰ تن از ماهیان خاویاری برای گوشت طی سال گذشته از مزارع صید شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران درباره میزان خاویار پرورشی تولید در این مزارع نیز اظهار کرد: ۱۰ هزار و ۶۶۱ کیلوگرم خاویار از مزارع به دست آمده است که پیش‌بینی می‌شود میزان آن روند افزایشی داشته باشد.

خون میرزایی در پاسخ به این پرسش که براساس قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین که فعالیت‌هایی در بخش شیلاتی نیز شامل این قرارداد می‌شود، گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم همکاریهای اقتصادی در بخش شیلات نیز در قرارداد ۲۵ ساله ایران با چین گنجانده شده است اما هنوز این قرارداد به امضاء دو طرف نرسیده تا ما اطلاعات دقیقی در مورد تعهدات خود در این قرارداد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین در مرحله بررسی کارشناسی بوده و تا نهایی نشدن آن نمی‌توان اظهارنظری کرد.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به برخی از فیلم‌ها و تصاویر پخش شده در فضای مجازی با محتوای صیدهای غیرقانونی در آبهای جنوبی اظهار کرد: ما موظف نیستیم که درباره فیلم‌هایی که در فضای مجازی به صورت غیرمستند منتشر می‌شوند پاسخگو باشیم ضمن اینکه اگر فعالیت غیرمجازی دراین حوزه انجام گیرد از طریق اتحادیه‌ها که نماینده صیادان هستند به مااطلاع داده می‌شود.

خون میرزایی تصریح کرد: در برخی از این تصاویر و فیلم‌ها افرادی خود را صیاد معرفی می‌کنند و مدعی هستند که شاهد تخلفاتی در صید در دریاهای جنوب هستند در حالی که اگر آنها صیادان مجاز بودند اعتراض خود را می‌توانستند از طریق اتحادیه‌ها و مراجع قانونی پیگیری کنند.

وی درباره مشکلات پیش آمده برای واحدهای تولیدی ماهی تن گفت: بخشی از مشکلات پیش آمده مربوط به تامین ارز برای واردات ماهی تن می‌شود و بخش دیگری از آن به مواد اولیه بسته‌بندی مربوط می‌شود که به دلیل تغییر منابع ارزی از ترجیحی به ارز نیمایی می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران ابراز امیدواری کرد که با آغاز صید ماهی تن در روزهای آتی شاهد کاهش قیمت این کالا در بازار باشیم.

خون میرزایی یادآور شد: هر کیلوگرم ماهی تن در پایان سال ۹۷، ۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد که در ابتدای سال ۹۸ به دلیل افزایش هزینه صیادان به ۲۸ هزار تومان رسید.

به گفته وی با آغاز صید، انتظار می‌رود قیمت هر کیلوگرم تن ماهیان ۲ تا ۵ هزار تومان کاهش یابد.

رئیس سازمان شیلات ایران بخشی از افزایش قیمت تن ماهیان وارداتی را مربوط به تاخیر در تخصیص ارز عنوان کرد و گفت: تاخیر در تخصیص ارز موجب شد که قیمت تمام شده واردات تن ماهیان هر کیلوگرم تا ۴۵ هزار تومان برسد.

سرویس خبری: دام و طیور و آبزیان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *