اهم اخبار

رئیس سازمان شیلات خبر داد؛هدف گذاری صادرات ۳۰ هزار تن ماهی قزل آلا طی سال جاری

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با توجه به فراهم شدن زیرساخت های لازم، امسال برای صادرات ۳۰ هزار تن ماهی قزل آلا به کشورهای همسایه هدف گذاری کرده ایم.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، حسن صالحی  در نشست اقتصاد مقاومتی استان گیلان در رشت یادآور شد: سال گذشته ۱۰ هزار تن ماهی قزل آلا به کشورهای همسایه صادر شد.
وی که در جمع سرمایه گذاران آبزی پروری استان بویژه سرمایه گذاران پرورش ماهی در قفس سخن می گفت، افزود: با توجه به وجود بازار رقابتی، ماهی قزل آلای تولیدی بایستی بیش از یک و نیم تا دو کیلو وزن داشته باشد تا صادراتی محسوب شود.
صالحی با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای ترویج روش علمی پرورش ماهی در قفس در کشور ادامه داد: هم اکنون بیش از ۵۰۰ قفس فعال با ظرفیت پرورش سالانه ۲۵ هزار تن ماهی قزل آلا در کشور داریم که این ظرفیت در آینده نزدیک به بیش از ۳۰ هزار تن در سال خواهد رسید.
وی گفت: طی چهار ماه نخست سال قبل، بیش از ۴۱۲ میلیون دلار صادرات آبزی داشتیم که این میزان امسال ۶۰ درصد افزایش یافته و در ضمن امسال ۳۰ درصد کاهش واردات انواع ماهی نسبت به سال گذشته داشته ایم.
صالحی تصریح کرد: سال گذشته در گمیشان استان گلستان، با استفاده از آب دریای خزر بیش از ۱۰ هزار تن میگو پرورش دادیم که این میزان ، امسال به ۱۵ هزار تن خواهد رسید.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به بهره مندی گیلان از دریا و مناطق ساحلی گفت: با استفاده بهینه از این مواهب، می توان از حداکثر ظرفیت پرورش آبزیان بهره گرفت.
اسحاق شعبانی مدیرکل شیلات گیلان نیز در این نشست گفت: با اقدامات انجام شده هم اکنون ظرفیت پیش بینی شده تولید ماهی در قفس استان، سالانه سه هزار و ۵۰۰ تن است.
وی خواستار همکاری بانک ها برای پرداخت تسهیلات به سرمایه گذاران پرورش ماهی در قفس و تامین زمین ساحلی برای ایجاد پایگاه های پشتیبانی آنان شد.
در این نشست عنوان شد که برای پرورش سالانه ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن ماهی در قفس در استان گیلان، مجوز زیست محیطی صادر شده که مراحل پایانی را برای ابلاغ طی می کند.
بر اساس آمار، سالانه در جهان ۲۰۰ میلیون تن محصولات آبزی صید و پرورش داده می شوند که از این میزان ۵۱ درصد آن پرورشی و بقیه صید است. ایران در سال گذشته (۱۳۹۵) یک میلیون و ۹۰ هزار تن آبزی استحصال کرد.
گیلان با مساحت ۱۴ هزار و ۴۴ کیلومترمربع ۳۵ رشته رودخانه، چشمه های متعدد، آب های سطحی فراوان و جلگه ای مستعد با منابع آبی، آب بندان ها ، سدها ، آب های زیر زمینی و حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی مستعد برای آبزی پروری دارد.
مجموع صید و تولید آبزیان گیلان بیش از ۶۵ هزار تن است که به گفته کارشناسان، با ظرفیت های موجود در استان فاصله ای بسیار دارد زیرا به عقیده آنان، در این استان ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن آبزی مهیاست.
هم اکنون در حالیکه سرانه مصرف ماهی در دنیا ۵۰ کیلوگرم است، این میزان در ایران ۱۰٫۶ کیلوگرم ذکر شده است.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *