اهم اخبار

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد: جمع‌آوری آب‌های معدنی غیراستاندارد/ توقف فعالیت ۱۰ درصد شرکت‌های تولیدکننده آب معدنی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

[heading]رئیس سازمان غذا و دارو گفت: آب‌های معدنی غیراستاندارد از بازار جمع‌آوری شده و و مردم بدون نگرانی می‌توانند از آب‌های معدنی موجود در سطح بازار استفاده کنند.[/heading]

خبرگزاری فارس: جمع‌آوری آب‌های معدنی غیراستاندارد/ توقف فعالیت ۱۰ درصد شرکت‌های تولیدکننده آب معدنی

به گزارش خبرگزاری فارس، رسول دیناروند ﺑﺎ اﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ دﺳﺘﻮﺭ ﻭﺯﻳﺮ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻣﺒﻨﻲ ﺑﺮ ﺑﺮﺭﺳﻲ و ﺁﻧﺎﻟﻴﺰ ﺁﺏ‌ﻫﺎﻱ ﻣﻌﺪﻧﻲ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺳﻂﺢ ﺑﺎﺯاﺭ، اﺯ ﺑﺮﺭﺳﻲ و  ﺁﻧﺎﻟﻴﺰ بیش از ۳۰۰ برند آب معدنی از نظر آلاینده‌های شیمیایی و میکروبی ﻃﻲ ﻳﻚ ﻣﺎﻩ اﺧﻴﺮ ﺧﺒﺮ داد و گفت: از این تعداد برند آنالیز شده، کمی بیشتر از ۱۰ درصد از آب معدنی‌های موجود دارای آلاینده‌های شیمیایی، میکروبی، فلزات سنگین، نیترات و نیتریت بودند که دستور جمع‌آوری این آب معدنی‌ها از سطح بازار داده شد.

به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، شرکت‌های تولید کننده آب معدنی که توقف تولید دریافت کردند تا اصلاح میزان آلاینده‌ها و حذف آنها نمی‌توانند محصول خود را در سطح بازار عرضه کنند.

دیناروند افزود: برخی از این شرکت‌ها پس از رفع نواقص می‌توانند تحت نظارت مسئول فنی و مدیر کنترل کیفی خود وارد بازار شوند.

به گفته وی، چنانچه شرکتی پس از تذکرات داده شده به تخلفات خود ادامه دهد، در این خصوص اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه با اشاره به اینکه آب معدنی آبی است که از یک سفره زیر زمینی و بدون هیچ گونه اصلاحی بسته بندی می‌شود، گفت: افزودن اوزن و یا کلر به منظور تصفیه آب معدنی آن را تبدیل به آب آشامیدنی می‌کند و باعث می‌شود تا مصرف کننده در مصرف آب معدنی طبیعی گمراه شود.

به گفته دیناروند همچنین، حدود ۱۰ درصد از شرکت‌های تولید کننده آب معدنی در برچسب زنی نواقصی داشتند که به آنها در جهت اصلاح برچسب تذکر داده شد.

رئیس سازمان غذا و دارو، از بازنگری ضوابط بسته بندی آب‌های معدنی خبر داد و گفت: وجود نواقص و اشتباه در برچسب‌های آب معدنی باعث گمراه شدن مصرف کننده می‌شود که ضروری است تمام تولید کنندگان در برچسب‌های محصول خود، ضوابط را رعایت کنند.

دیناروند در ادامه با اشاره به دائمی بودن نظارت‌های بازرسین سازمان غذا و دارو بر محصولات آشامیدنی و خوراکی، اظهار داشت: در سال گذشته نیز آب‌های معدنی مورد ارزیابی قرار گرفتند و امسال هم در نیمه اول سال این ارزیابی انجام شد که البته ارزیابی یک ماه اخیر مازاد بر روش‌های جاری صورت گرفت.

به گفته دیناروند، توقف تولید ۸ شرکت آب معدنی متخلف در اوایل سال ۹۴ صورت گرفت که مربوط به ارزیابی یک ماه اخیر نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه، از راه اندازی سامانه‌ای به منظور مشاهده سوابق ارزیابی‌های دوره‌ای محصولات غذایی در آینده خبر داد و گفت: این سامانه در حال حاضر عملیاتی نشده که بعد از راه اندازی، مردم می‌توانند شناسنامه ارزیابی‌های دوره‌ای محصولات غذایی را در این سامانه مشاهده کنند.

به گفته دیناروند، این سامانه در انتخاب محصولات با کیفیت و مرغوب به مردم کمک خواهد کرد.

وی گفت: در حال حاضر مردم می توانند بدون نگرانی از آب معدنی های موجود در بازار استفاده کنند، چرا که آب معدنی های غیر استاندارد از سطح بازار جمع آوری شده است.

انتهای پیام/

 

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *