اهم اخبار

رئیس سازمان ملی بهره‌وری خبر داد؛دورریز محصولات کشاورزی، ۳۰ درصد کل تولیدات

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس سازمان ملی بهره‌وری گفت: سالانه ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می شود که در طول زنجیره تولید تا مصرف، ۳۰ درصد آن تلف می شود.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، میرسامان پیشوایی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه به مناسبت روز ملی بهره‌وری گفت: اول خرداد هر سال روز ملی بهره‌وری تعیین شده؛ بهره‌وری و بهینه سازی به این معناست که از منابع کم، خروجی بیشتری خلق کنیم و با مصرف کم اقتصاد را رونق دهیم.

وی با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب که روی بهره‌وری تاکید جدی داشتند و آن را دغدغه خود دانستند، گفت: به گفته مقام معظم رهبری یکی از مشکلات کشور کاهش بهره‌وری است یعنی بسیار بیشتر آنچه هزینه می‌کنیم بهره برداری نمی‌کنیم؛ بهره‌وری در کشور کم است.

پیشوایی با اشاره به اهمیت بالای بهره‌وری در کشور افزود: به طور مثال مصرف سرانه آب شهروندان تهرانی روزانه ۲۵۰ لیتر است این در حالی است که در کشورهای دیگر خصوصاً کشورهای توسعه یافته ۷۰ تا ۸۰ لیتر سرانه مصرف روزانه آب آنهاست یعنی ما سه برابر کشورهای توسعه یافته آب مصرف می‌کنیم. در بخش انرژی هم شاخص شدت انرژی نشان می‌دهد وضع مطلوبی نداریم.

رئیس سازمان بهره‌وری ایران به کم بودن بهره‌وری در بخش‌های کشاورزی و صنعت اشاره و اظهار کرد: سالانه در کشور ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌کنیم که ۲۵ تا ۳۰ درصد آن معادل ۳۹ میلیون تن در زنجیره تولید تا مصرف تلف می‌شود به این معنا که از زمان برداشت تا بسته بندی، حمل و نقل و مصرف در خانوار بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی هدر می‌رود. برای این میزان هدررفت ۹ میلیارد متر مکعب آب مصرف می‌شود. یعنی ۹ میلیارد متر مکعب آب را به محصول تبدیل می‌کنیم و آن را هدر می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه این کار نه با میراث اسلامی و نه با میراث ایرانی تطبیق دارد، به هدررفت انرژی در ساخت و سازها و معماری ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: در قرآن فرد «مُبَذّر» به معنای فرد ریخت و پاش کننده برادر شیطان که نسبت به رب خود کافر است شناخته شده است.

پیشوایی به نقش همه آحاد جامعه در کاهش بهره‌وری اشاره کرد و گفت: در صنعت نیز بهره‌وری پایین است از آنجایی که سرمایه خارجی زیادی برای تزریق به صنعت نداریم بنابراین تنها راهی که برای ما باقی می‌ماند رشد بهره‌وری است.

رئیس سازمان بهره‌وری ایران، بهره‌وری را نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت در حال حاضر دانست و گفت: برای آنکه این اتفاق بیفتد باید از خانه‌هایمان شروع کنیم و در مصرف آب، انرژی و حتی لحظه به لحظه عمرمان کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه بهره‌وری در دولت سیزدهم از یک حرکت ملی آغاز می‌شود، تصریح کرد: زمانی در قیمت گذاری منابع درست عمل نکردیم امروز عزم دولت آن است که جلوی قاچاق منابع را از طریق قیمت گذاری واقعی بگیرد اما در طول اجرای آن برای اقشاری که دچار آسیب می‌شوند منابعی در نظر می‌گیرد با این حال گریزی نیست که به سمت ایجاد نظام بهره‌وری در خانه و جامعه برویم. باید این موضوع را به صورت جهاد ببینیم.

پیشوایی یادآور شد: یکی از اهداف نظام اسلامی ایجاد عدالت است، هر وقت از عدالت صحبت می‌کنیم صرفاً به عدالت درون نسلی می‌پردازیم و منابع را میان خودمان به خوبی توزیع می‌کنیم در حالی که یک موضوع بسیار مهم، عدالت بین نسلی است. چه کسی گفته نفتی که در اختیار ماست فقط متعلق به نسل ماست؟ قطعاً به فرزندان ما و آیندگان هم تعلق دارد.

وی افزود: اگر این منابع را خرج امور جاری کنیم باید به عدالت بین نسلی پاسخگو باشیم لذا هدف این است این منابع را صرفاً خرج امور مولد کنیم تا برای آینده ایجاد ارزش کند. این اتفاق به بهره برداری در منابع هم می‌انجامد.

وی تاکید کرد: عزم دولت سیزدهم این است که این اتفاق رخ بدهد و دیگر منابع زیرزمینی را خرج بودجه جاری نکنیم بلکه در بودجه‌های عمرانی و پروژه‌هایی که خلق ارزش برای نسل‌های آتی دارد خرج شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران بیان کرد: یکی از مواردی که دشمنان به آن طمع کرده است مسائل اقتصادی است لذا در موقعیت فعلی هدف جدی دولت این است که از امتحانی که در حوزه اقتصادی داریم سربلند بیرون بیاید.

سرویس خبری: کشاورزی

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *