اهم اخبار

رئیس صنف سیرکاران: ۳ هزار تن سیر ایرانی در آستانه نابودی/ ورود قاچاق سیر چینی را متوقف کنید

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس صنف سیرکاران کشور گفت: در حالی که ۳ هزار تن سیر ایرانی در انبارها مانده، اما سیر چینی به وفور از استانهای جنوبی به کشور قاچاق می شود که سلامتش هم مورد تایید نیست.

علیرضا قادری در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، در مورد وضعیت واردات قاچاقی سیر چینی به کشور اظهار داشت: با آن که امسال نسبت به سال‌های گذشته سیر بیشتر در کشور تولید شده است، اما متأسفانه طی سه ماه اخیر واردات قاچاق سیر چینی از شهرهای چابهار، بوشهر و گناوه به داخل کشور صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه واردات سیر به کشور به‌طور رسمی ممنوع است،‌ تصریح کرد: سال‌های گذشته عمده سیر در استان همدان کشت می‌شد، اما ۶-۵ استان دیگر نیز اقدام به کشت سیر کردند، تا جایی که الآن ۳ هزار تن سیر در سردخانه‌های کرج و تهران انبار شده و این نگرانی وجود دارد که به دلیل عرضه فراوان سیر قاچاق چینی، این سیرها روی دستمان بماند.

قادری گفت: قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم سیر ایرانی ۱۶ هزار تومان است، در حالی‌که سیرهای چینی با کیفیت پایین، بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان در میادین تره‌بار شهرستان‌ها عرضه می‌شود.

به گفته رئیس صنف سیرکاران بدتر از همه آن است که مأموران تعزیرات حکومتی و اصناف با این موضوع هیچ برخوردی نمی‌کنند؛ چراکه معتقدند سیر در بازار کم است و باید اجازه داد، این سیرها به فروش برسد.

وی این را هم گفت که ورود سیرهای قاچاق چینی علاوه‌بر اینکه به تولید داخلی ضربه می‌زند، از لحاظ سلامت غذایی و بهداشتی نیز دچار مشکل است؛ چراکه این سیرها با فاضلاب انسانی آبیاری شده و دارای باقیمانده سموم است.

قادری خطاب به مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی که امر نظارت بر بازار را برعهده دارند، گفت:‌ اگر هرچه زودتر فکری به حال برخورد با این موضوع نشود، تمام ۳ هزار تن سیر تولید داخل در انبارها از بین می‌رود.

به گزارش فارس، پس‌ از این موضوع در میوه‌فروشی‌های سطح شهر برای اطلاع از قیمت و نحوه عرضه سیر گشتی زدیم که بسیاری از مغازه‌ها یا سیری برای فروش و عرضه نداشتند، یا آنکه با قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان آن را عرضه می‌کردند که بنا بر اذعان فروشندگان این سیر از نوع ایرانی و باکیفیت است، در حالی‌ که طبق ارائه مشخصات از طرف رئیس صنف سیرکاران،‌سیرهای ایرانی به اندازه‌های درشت، سالم و دارای ساقه هستند، درحالی‌که سیر چینی در اندازه کوچک، خردشده و بدون ساقه است که بیشتر سیرهای موجود در بازار به نظر می‌رسید که از نوع چینی باشد.

امیرسامان اسکندری
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *