اهم اخبار

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس استا در گفت‌وگو با اگروفودنیوز: ارز چند نرخی بزرگترین عامل فساد اقتصادی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

دکتر پرویز جهانگیری می‌گوید: طی سالهای گذشته با حفظ ارز چند نرخی و عدم تغییر این سیاست، نه تنها فساد اقتصادی کاهش نیافته بلکه در هر دوره افزایش نیز پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، پرویز جهانگیری رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس استا در خصوص ایجاد رانت و فساد در تخصیص ارز با قیمت پایین جهت واردات کالا به خبرنگار ما گفت: در طی ۴۰ سال گذشته همواره شاهد چند نرخی بودن ارز بوده ایم و بدیهی است افرادی خاص که با داشتن روابط از دریافت این ارزها منفعت می‌بردند، نمی‌توانستند از کنار این منافع عظیم بسادگی بگذرند که حتی اصول اخلاقی را نیز زیر پا گذاشته‌اند.

جهانگیری بیان کرد: از آنجائیکه گاهی به صورت گروهی از این منافع باد آورده بهرمند شده‌اند، لذا نهایت کوشش خود را برای حفظ منافع خود در این راه به کار گرفته‌اند.

وی گفت: تاراج منابع ملی در طول سال‌های گذشته به قدری گسترش یافته که قبح خود را از دست داده و به امری عادی تبدیل شده است.

این فعال اقتصادی عنوان کرد: مشاهده گسترش این نوع فساد، دلسوزان اجتماع و کارشناسان آگاه را بر آن‌ داشت که ضمن اعتراض و پیشنهاد تک نرخی نمودن ارز، خواستار قطع این‌ امتیازات شوند ولی توصیه ها تاکنون موثر نبوده و کماکان ادامه دارد.

جهانگیری گفت: باید به این نکته نیز توجه نمود که نرخ ارز در مقایسه با ریال ارزان نیست و تک نرخی نمودن ارز، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را از سردرگمی و بلاتکلیفی خارج می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن افزودنی های مواد غذایی خاطرنشان کرد: جهت رفاه حال مصرف‌کنندگان، باید آزادی بیشتری در مبادلات داخلی و
خارجی ایجاد و در صورت لزوم این امور را به اشخاص با تجربه و یا به تشکل‌های مردمی سپرده شود.

وی در ادامه افزود: در سنوات گذشته نیز شاهد بوده ایم که با روی کار آمدن دولت‌ها و حفظ ارز چند نرخی و عدم تغییر این سیاست، نه تنها فساد کاهش نیافته بلکه میزان فساد در هر دوره نیزافزایش پیدا کرده است.

این کارآفرین صنعت غذای کشور گفت: دولتمردان هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که کار را باید به کاردان سپرد و از مشورت آنها برای امور رده بالای کشور استفاده نمود. متاسفانه مسئولین رده های پائین هنوز با خود شیفتگی بر این باورند که از دیگران بهتر می‌دانند و به تصور خودشان انتخاب آنها برای هر پست حاکی از کاردانی آنهاست که این تصور غلط آنها، این گروه را گردانندگان اصلی دولت‌ها در تصمیمات قرار داده است.

جهانگیری در ادامه افزود: این گروه بخاطر منافع مفسده انگیز خود راه ارتباط مردم با رده‌های بالاتر حکومت را مسدود و به دلیل منافع شخصی مانع تک نرخی شدن ارز به بهانه های مختلف می‌شوند.

وی ضمن بیان این ضرب المثل که “آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود” گفت: مادامی که مشکلات چند نرخی بودن ارز در جامعه وجود دارد، چرا درصدد حذف آن برنمی‌آیند و شیوه مفسده انگیز را ادامه می‌دهند و حال که آگاهیم در طول چهل سال پاسخ درستی از این روش گرفته نشده است چرا آنرا ادامه می‌دهند.

رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی پارس استا اظهار کرد: برای کاهش فساد و سروسامان دادن به تولید و تجارت در کشور، راهی جز قطع
رانت که فقط به افراد خاص تعلق می‌گیرد، نداریم.

پرویز جهانگیری در پایان گفت: انتظار می‌رود با حذف امتیازات بی‌جا، عدالت اجرا شده و شاید روزی با این حرکت به اصلاح امور و گسترش فعالیت‌های سالم تولیدی و تجاری در کشور دست یابیم.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *