اهم اخبار

راهکارهای ۱۰گانه اتاق بازرگانی ایران برای بازگشت ارز صادراتی

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

پیشنهادات ده گانه بخش خصوصی برای تسهیل بازگشت ارز صادراتی مطرح و مقرر شد تا موضوع با حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در کمیته ماده دو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی که با حضور وزرای صمت و اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، پیشنهادات ده گانه بخش خصوصی برای تسهیل بازگشت ارز صادراتی مطرح و مقرر شد تا موضوع با حضور غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در کمیته ماده دو مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 متن کامل راهکارهای ده گانه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران را منتشر کرد:

۱- نظر به اثبات ناکارآمدی سیاست‌های متخذه سال های ۹۷ تا مهرماه ۹۹ و به جهت رفع محدودیت های فعلی پیش روی صادرکنندگان، افزایش سرعت بازگشت ارز به چرخه اقتصاد، امکان ایجاد تنوع در روش‌های ایفای تعهدات و کم کردن فشار تامین ارز بر بانک مرکزی، بسته سیاست های ارزی سال ۹۹ کم لن یکن و روش تصویب هیات وزیران مصوب ۹۷/۲/۲ (۱- واردات در مقابل ۲- پرداخت بدهی ارزی خود ۳- فروش ارز به بانک ها و صرافی های مجاز ۴- سپرده گذاری ارزی نزد بانکها) بدون تعیین سقف و کف ملاک عمل قرار گیرد.

۲- با توجه به محدودیت های منابع ارزی دولتی و تبعات دخالت های دولت در خرید و فروش ارز صادراتی و عدم تامین به موقع نیازهای ارزی واردکنندگان، پیشنهاد می‌گردد تا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صرفا متعهد به تامین ارز کالاهای اساسی بوده و فرآیند تامین تمامی کالاها را به ارز حاصل از صادرات و تعامل صادرکنندگان و واردکنندگان بدون دخالت دولت و بر مبنای عرضه و تقاضای بازار موکول نماید.

۳- تعدیل بیست درصدی میزان بازگشت ارز اظهارنامه های صادراتی به منظور جبران هزینه های مترتب به واسطه تحریم ها که شامل تغییر اسناد، انبارداری مضاعف، هزینه های نامتعارف نقل و انتقال پول و سایر هزینه های غیرقابل پیش بینی می شود.

۴- واردات تمامی کالاها از محل ارز صادراتی با توافق فی مابین صادرکننده و واردکننده به شیوه واردات در مقابل صادرات مجاز تلقی شده و با تجربه موفق به ثبت رسیده در این حوزه، رفع تعهد ارزی با ثبت واگذاری کوتاژهای صادراتی به واردکننده تنها در سامانه جامع تجارت، صورت گیرد و در مقابل، نظارت دستگاههای اجرایی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور، از طریق این سامانه انجام شود و مداخلات در تعیین نرخ به صفر برسد(برابر بند ۱ مصوبه ۹۷/۲/۲)

۵- افزایش زمان بازگشت ارز صادراتی از ۴ ماه به حداقل ۶ ماه به استثناء فرش دستباف که به دلیل شرایط ناشی از صادرات این کالا، باید به ۱۲ ماه افزایش یابد.

تبصره: برای برخی از اقلامی که بر اساس تشخیص وزارت صمت و اتاق ایران امکان بازگشت ارز در مهلت ۶ ماه را ندارند، توسط وزارت مزبور نسبت به تعیین مهلت مناسب اقدام شود.

۶- دادن مهلت حداقل سه ماهه به تمامی صادرکنندگان تولیدی و غیرتولیدی که تا یان تاریخ موفق به ایفای تعهدات خود نشده اند برای آخرین بار به یکی از ۴ روش مطرح در مصوبه ۹۷/۲/۲ بدیهی است کارت بازرگانی این دسته جهت ایفای تعهدات معتبر و سامانه های ارزی امکان ایفای تعهدات در مدت اعلام شده را فراهم خواهند آورد.

۷- در راستای اجرای بند ۷ تصویب نامه مورخ ۹۷/۲/۲ هیات محترم وزیران مقرر شد صادرکنندگان به کشورهای عراق و افغانستان و بازارچه های مرزی در مقطع زمانی ۹۷/۱۰/۲۲ لغات ۹۷/۵/۱۶ اطلاعات اظهارنامه های صادراتی خود را در سامانه جامع تجارت جهت رفع تعهدات ارزی ثبت نمایند.

۸- سازمان امور مالیاتی در خصوص اعمال معافیت های مالیاتی برای آن دسته از صادرکنندگانی که بعد از تاریخ ۹۸/۱۰/۳۰ نسبت به برگشت ارز صادراتی اقدام نموده اند بر مبنای اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی در خصوص ایفای تعهدات ارزی اقدام خواهد نمود.

۹- فراهم آوردن امکان گزارش گیری برخط مربوط به وضعیت رفع تعهد ارزی از سوی صادرکنندگان در سامانه های بانک مرکزی و فراهم آوردن امکان دسترسی برخط ادارات کل امور مالیاتی استانها از وضعیت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به منظور استرداد به موقع مالیات بر ارزش افزوده با رعایت مفاد مربوطه در قانون رفع موانع تولید(۳۰ روز از زمان رفع تعهد ارزی که متاسفانه در حال حاصر استرداد بخشی از مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۷ و سال های ۹۸ و ۹۹ صورت نگرفته که بر اساس محاسبات برآوردی در حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان می باشد)

۱۰- صادرکنندگانی که نسبت به رفع تعهد ارزی قبل از مهلت مقرر اقدام می نمایند شامل ۱۰ درصد تشویق صادراتی در ارزش اظهارنامه صادراتی می گردند و ملزم به رفع تعهد ۹۰ درصد از ارز صادراتی خود هستند.

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *