اهم اخبار

راهکار توسعه صادرات محصولات کشاورزی چیست؟

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: رفع مشکلات پیش روی صادرکنندگان و تک نرخی شدن ارز از جمله راهکار‌های توسعه صادرات محصولات کشاورزی محسوب می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا نورانی گفت: بنابر آمار از ابتدای امسال در صادرات برخی محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش و در برخی محصولات افزایش داشته‌ایم، اما مشکل اصلی اینجا است که راهکاری برای توسعه صادرات تعریف نکرده‌ایم.

به گفته او، مشوق های صادراتی که دولت‌ها برای توسعه صادرات بوجود آورده بودند، در دولت قبل به یکباره کاهش یافت. درحالیکه انتظار بر آن بود که به جای حذف یا کاهش مشوق‌های صادراتی، صادرکنندگان را با جایزه صادراتی تشویق کنیم.

نورانی ادامه داد: از دولت سیزدهم انتظار می رود راهگشای مشکلات پیش روی صادرکنندگان باشد و همواره در مسیر توسعه صادرات گام بردارد که این امر در رونق تولید و افزایش اشتغال تاثیر بسزایی دارد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی افزود: با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی، مسئولان در راستای ایجاد زیرساخت صادراتی و تک نرخی شدن ارز باید قدم بردارند تا توسعه صادرات محقق شود.

به گفته او، با توجه به آنکه هیچ راهکاری برای ارز سبزی و صیفی و گل و نهال داده نشده است، صادرکنندگان نمی توانند نقش واقعی را ایفا کنند چراکه صادرات سبزی و صیفی حجمی است و ارزش صادراتی هر کانتینر ۲ تا ۳ هزار دلار است که برای صادرکننده‌ای که ۵ تا ۶ کانتینر در ماه صادر می‌کند، امکان جمع کردن ارز وجود ندارد؛ بنابراین صادرکنندگان ناچارا به صرافان محلی می‌دهند و در مقابل ریال به حسابشان واریز می‌شود.

نورانی با بیان اینکه بانک‌های ایرانی یک قدم هم برای گشایش اعتبار برنداشتند، گفت: با تک نرخی شدن ارز خیلی از مشکلات پیش روی صادرکنندگان مرتفع می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *