اهم اخبار

رشد ۲۸ دلاری قیمت گندم در یک روز

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

در ادامه افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی امروز قیمت گندم ۲۷٫۷۵ دلار در هر بوشل افزایش یافت.

 به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از فارس، افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و هر روز رکوردهای جدیدی ثبت می‌شود. رشد قیمت‌ها از دو سال گذشته، پس از شیوع ویروس کرونا آغاز شده و در دوره درگیری نظامی اوکراین و روسیه در دو ماه اخیر شدت گرفته است. امروز نیز در ادامه افزایش‌های اخیر قیمت گندم ۲۷٫۷۵ دلار در یک روز جهش قیمت داشت و هر بوشل از این محصول به قیمت ۱۱۳۲٫۲۵ دلار به فروش رفت.

در ادامه رشد قیمت‌ها کشورها صادرات این محصول اساسی را‌‌‌‌‌‌‌‌ ممنوع و یا محدود کرده‌اند. روز گذشته قزاقستان اعلام کرد که صادرات گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌ ممنوع کرده است. علاوه بر آن روسیه بیشترین مالیات را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای صادرات این محصول اساسی وضع کرده است و همه اینها سبب شده تا عرضه گندم در بازارهای جهانی به شدت افت کند.

بر اساس آمارها، تنها در نزدیک به دو ماه درگیری نظامی روسیه و اوکراین قیمت گندم حدود ۵۰ درصد رشد داشته است. در حال حاضر کارشناسان نسبت به تامین امنیت غذایی جهان در آینده هشدار می‌دهند. بسیاری از کشورها ذخیره‌سازی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کرده‌اند به طوری که چین حدود نیمی از صادرات محصول گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌ در انبارهای خود ذخیره کرده است.

رشد قیمت امروز در سایر کالاهای اساسی نیز ادامه داشت،‌به طوری که قیمت ذرت که عمدتا به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود ۷٫۲۵ دلار افزایش داشت و هر بوشل از این محصول ۷۹۱ دلار معامله شد.

افزایش قیمت در دانه‌های روغنی هم امروز ادامه داشت به طوری که دانه روغنی سویا رشد ۸ دلاری را‌‌‌‌‌‌‌‌ ثبت کرد.

محدود بودن زمین‌های کشاورزی از یک سو و افزایش جمعیت از سوی دیگر باعث شده قیمت محصولات اساسی در فشار قیمتی باشد. عوامل دیگری نظیر درگیری نظامی بین کشورها که باعث اختلال عرضه شده نیز به این فشار قیمت‌ها افزوده است.

سرویس خبری: بین الملل

منبع: فارس

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *