اهم اخبار

روی آوردن کشاورزان به خرید و فروش “کشاورز کارت”

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی روی آوردن کشاورزان به خرید و فروش “کشاورز کارت” را نتیجه عدم ثبات اقتصادی کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی، به نقل از ایلنا؛ در اوایل آبان ماه سالجاری کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی، خبر صدور کشاورز کارت را داد. قرار بر این شد که در بخش اول این کارت در اختیار کشاورزانی که محصولات استراتژیک مانند: گندم، جو و دانه‌های روغنی کشت می‌کنند، قرار می‌گیرد تا دغدغه‌ای برای خرید نهاده و کود نداشته باشند و بتوانند از این کارت استفاده کنند.

وزیر کشاورزی با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی و معاونت امور زراعت طراحی خوبی برای این کارت داشته‌اند تا کشاورزان بتوانند بدون دغدغه و بروکراسی‌های معمولی بانک، سریعاً به این منابع مالی دست یابند.

یک رو پس از آن بانک کشاورزی اعلام کرد که، در اجرای تفاهم نامه منعقده بین بانک کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی مقرر شده است؛ ۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع داخلی بانک کشاورزی و در قالب کارت‌هایی تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال در اختیار کشاورزان قرار گیرد. کارمزد این تسهیلات  12 درصد در سال است و چک‌های برگشتی و بدهی سررسیده احتمالی کشاورزان مانع از صدور و اعطای “کشاورز کارت” نخواهد شد.

این بانک تاکید کرد؛ این کارت صرفا برای خرید کود و سم مورد نیاز کشاورزان (محصولات استراتژیک کشاورزی) شارژ شده و قابلیت استفاده در بیش از ۳۰۰۰ پایانه فروش کارگزاران مورد تایید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را دارد.

ماه جاری رو پایان است اما، گزارش‌های ابتدای ایلنا نشان می‌داد بسیاری کشاورزان نه تنها استقبالی از کشاورز کارت نکرده‌اند بلکه به سایر همکاران خود توصیه می‌کنند که مبادا اقدام به دریافت این کارت کنند.

کشاورزان بر این باور بودند؛ نهاده‌های که با این کارت در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت گران است، ضمن اینکه آن‌ها مجبور به پرداخت سود برای خرید کالای گران هستند.

کارشناسان نیز این موضوع را تائید و عنوان کردند استفاده از کشاورز کارت هزینه کشاورزان را ۲ برابر درآمد آن‌ها خواهد کرد.

محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، یکی از این کارشناسان بود که دریافت کشاورز کارت را با شرایط فعلی برای کشاورزان منطقی نمی‌دانست.

وی با تاکید بر اینکه سرنوشت این کارت نیز مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها خواهد شد، افزود: اجرای ناقص و انحراف در قانون هدفمندی یارانه‌ها در کنار عدم توجه به سایر مولفه‌های مکمل موجب شد تبدیل به یک تلاش‌های بی‌فایده برای رفع مشکلات تولید و افزایش نابرابری‌های درآمدی و هزینه‌های شود.

پس از آن روح‌الله خدارحمی، مدیرعامل بانک کشاورزی، درباره آخرین وضعیت صدور “کشاورز کارت” در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: تا دیروز ۸ هزار و ۵۰۰ کارت برای کشاورزان صادر شده و صدور این کارت‌ها همچنان ادامه دارد.

وی افزود: متوسط اعتبار کارت‌های صادره شد تا امروز  15 میلیون تومان بوده است.  

خدارحمی در پاسخ به این پرسش که کشاورزان سود تسهیلات پرداختی کشاورز کارت را به صرفه نمی‌دانند، اظهار کرد: ۱۲ درصد  سود، سود بالایی نیست و تا امروز کشاورزان استقبال خوبی از این کارت داشته‌اند که نشانه رضایت آن‌ها است.

حالا برخی از اخبار حاکی از آن است که نه تنها کشاورزان اقدام به دریافت کشاورز کارت ‌نکرده‌اند بلکه برخی از آن‌ها این کارت را خرید و فروش می‌کنند.

علی خان محمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی روی آوردن کشاورزان به خرید و فروش “کشاورز کارت” را نتیجه عدم ثبات اقتصادی کشور دانست.

وی معقتد است؛ هر چند مبلغ کشاورز کارت و سود بازپرداخت آن دریافت و خرید و فروش این کارت را غیر منطقی می‌کند، اما احتمال چنین اتفاقی هست.

این کارشناس افزود: کشور ما از نظر اقتصادی بی‌ثبات است و در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی احتمال وقوع این مسائل وجود دارد.

خان محمدی با اشاره به حذف یارانه برخی از نهاده‌های تولید مانند کود، اظهار کرد: دولت با حذف یارانه نهاده‌های تولید هزینه تمام شده را بالا برده است، جای تعجب نیست که کشاورزان به جای تولید راه دیگری را برای درآمدزایی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: برای نهاده‌های که یارانه آن‌ها را قطع کرده‌اند کشاورز کارت می‌دهند و می‌خواهند بهای نهاده‌ها را با سود از کشاورزان پس بگیرند در این شرایط نباید به کشاورزان خرده گرفت.

خان محمدی با تاکید بر اینکه در تمام جهان به کشاورزان برای حفظ امنیت غذایی یارانه پرداخت می‌شود، افزود: در کشور ما جهت عکس را در پیش گرفته‌ایم و تصمیم داریم از حافظان امنیت غذایی سود بگیریم.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایلنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *