اهم اخبار

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور: قیمت سموم تولید داخل افزایشی نداشته است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

مسعود گیل آبادی با بیان اینکه قیمت سموم تولید داخل افزایشی نداشته است، گفت: تعرفه واردات سموم آماده مصرف ۲ درصد است که وارد و در کشور به فروش می‌رسد اما گاهی از کیفیت خوبی هم برخوردار نیستند و حتی در مواردی خسارت زا هستند.

به گزارش پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)، به نقل از ایرنا؛ مسعود گیل‌آبادی افزود: برای حمایت از بخش کشاورزی پیش از این ارز ۴۲۰۰ تومانی به این بخش اختصاص می‌یافت که با حذف این ارز طی دو سال گذشته، قیمت سموم و آفتکش ها افزایش یافت، اما با تلاش‌های انجمن و ضوابط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از ابتدای سال تاکنون هیچ افزایش نرخی در قیمت‌ها نداشته‌ایم.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی در بحث تعرفه گذاری واردات سموم تکنیکال و سموم آماده مصرف دچار مشکل جدی هستند، گفت: اکنون تولیدکنندگان داخلی با تعرفه‌های نابرابر واردات تکنیکال و سموم آماده مصرف روبرو هستند که همین امر موجب دلسردی تولیدکنندگان داخلی شده، زیرا تعرفه واردات تکنیکال ۲ درصد و تعرفه سموم آماده مصرف نیز ۲ درصد است.

وی اضافه کرد: در واقع سموم آماده مصرف با تعرفه مذکور وارد کشور و به فروش می‌رسد که گاهی ممکن است از کیفیت خوبی هم برخوردار نباشد و حتی در مواردی خسارت زا باشند، اما تولیدکننده داخلی ما باید مواد اولیه تکنیکال را با تعرفه مذکور وارد و مابقی مواد اولیه را با ارز آزاد یا نیمایی از پتروشیمی‌ها خریداری کند که در شرایط فعلی به دلیل هزینه‌های بالای تمام شده تولید این محصول شامل افزایش قیمت نسبت به سموم آماده مصرف وارداتی می‌شود.

گیل‌آبادی افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور، هیچ دلیلی وجود ندارد که ما ارز نیمایی را به سموم آماده مصرف وارداتی اختصاص بدهیم، زیرا صادرکنندگان کشورهای چین و هند علاوه بر اینکه تولیداتشان ارزان‌تر از کشور ما تمام می‌شود، مشوق‌های صادراتی خود را دریافت می‌کنند؛ بنابراین محصولی که وارد کشور ما می‌شود با حداقل ۱۵ درصد اختلاف قیمت ارزان‌تر وارد و عرضه می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور اظهار داشت: در بحث تعرفه گذاری واردات سموم نیز اخیراً حمایت‌هایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته درخواست ما این است که این موضوع هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود تا مشکلی برای کارخانجات داخلی ایجاد نشود که منجر به تعطیلی برخی از آنها شود.

گیل‌آبادی درخواست انجمن را تعرفه گذاری عادلانه برای سموم تکنیکال و آماده مصرف وارداتی عنوان کرد و گفت: تعرفه گذاری سموم آماده مصرف وارداتی باید از ۲ درصد به ۱۵ درصد افزایش یابد که در این صورت قیمت این محصول با تولید داخلی یکسان خواهد شد و تولیدات داخلی نیز قابل رقابت می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور درباره نسخه نویسی عرضه سموم گفت: هنوز نسخه نویسی سموم در کشور انجام نمی‌شود و کشاورزان نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهند، زیرا نسخه نویسی و تحویل سم و آفتکش ها از طریق نسخه نیازمند زیرساخت‌های مناسب است در غیر این صورت کشاورزان دچار مشکل می‌شوند.

به گفته وی، حتی اگر کلینک های گیاه‌پزشکی به کشاورز بگویند برای هر محصولشان چه مقدار سم با چه مقدار تجویز شده با عنوان اسم کالا یا شرکت کشاورزان ریسک نمی‌کنند و محصول خود را به خطر نمی‌اندازند پس نسبت به چنین اقدامی مقاومت می‌کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید اقداماتی اساسی در این خصوص انجام دهد.

گیل‌آبادی درباره فروشگاه‌های غیرمجاز افزود: طبق قانون سازمان نظام مهندسی مجوز فروشگاه‌ها و توزیع و فروش سموم را صادر می‌کند تا ۴ سال گذشته این مجوز از سوی نظام مهندسی برای بخش عمده‌ای از فروشگاه‌ها صادر نشده بود اما به دستور وزیر وقت مجوزهای لازم صادر شد.

وی اظهار داشت: اکنون با افزایش قیمت سموم بخشی از اضافه مصرف‌های در این بخش کاهش یافته است، زیرا پیش از حذف ارز ترجیحی در این بخش، اگر هر هکتار زمین کشاورز یک لیتر سم نیاز داشت کشاورز دو لیتر سم مصرف می‌کرد، اما اکنون با افزایش قیمت‌ها کشاورز یک لیتر سم را هم به‌سختی استفاده می‌کند.

رییس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور با اشاره به برگزاری نهمین دوره نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی، گفت: این نمایشگاه برای نخستین بار در محل نمایشگاه‌های دائمی بین‌المللی تهران با حضور شرکت‌های چینی و هندی با هدف تسهیل صادرات نهاده‌های کشاورزی سم و کود، بازاریابی، معرفی تولیدات جدید با دوره کارنس پایین، دوره‌های آموزشی نحوه و زمان مصرف برای کشاورزان برگزار می‌شود.

سرویس خبری: کشاورزی

منبع: ایرنا

سمن مجتهدی
بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *