اهم اخبار

رییس سازمان فنی و حرفه‌ای: اقتصاد کشاورزی در کشور مغفول مانده است

بدون دیدگاه
image_pdfimage_print

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: اقتصاد کشاورزی در کشور مغفول است زیرا هیچ شبکه ای را به صورت ملی در کشور برای حمایت از تولید به خصوص در عرصه کشاورزی و دامی نداریم.

علی اوسط هاشمی روز یکشنبه در حاشیه آیین گشایش مرکزآموزش مهارت آموزشی و مشاوره شغلی اداره کل فنی و حرفه ای استان البرز در پردیس کشاورزی ومنابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج در جمع مدیران این مرکز دانشگاهی، افزود: اقتصاد کشاورزی باید بتواند به صورت دقیق از مزرعه تا مصرف را تعریف کند و این در حالی است که شبکه ساختاری آن را داریم ولی شبکه اجرایی را نداریم.

وی اظهار داشت: یک شبکه ملی تولید و توزیع برای کشور یک ضرورت است، به خصوص برای کشوری که در موضع هست و با آن تقابل دارند.

هاشمی تاکید کرد که کشوری که می خواهد بر روی پای خود بایستد نیاز به این ساختارها دارد.

معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گفت: با راه اندازی این مراکز در دانشگاه ها به دنبال تغییر نگاه دانشجویان و یا تغییر در سرفصل نظام آموزشی نیستیم بلکه نوعی بذرمهارت اندیشی را دراین مراکز می کاریم.

وی در خصوص دلیل راه اندازی مراکز مهارتی  در دانشگاه ها، اظهار داشت: ارتقای نگاه های پژوهشی و یافته های علمی در استانداردنویسی از جمله دلایل اصلی این حرکت است که معاونت پژوهشی سازمان آموزش  فنی و حرفه ای هم می تواند اینجا را به یک سایت ارزشمندی در جهت تعامل علمی برای خودش بداند.

وی با اشاره به استفاده از یافته ها برای ارتقای فهم علمی کشاورزان در عرصه فعالیتشان، گفت:  باید این واقعیت تلخ را بپذیریم که  نیروهای مولد ما کشاورزان کم سواد ولی با تجربه ای هستند که آشنا به تکنولوژی جدید و کاربرد بسیاری از یافته ها در مزارع نیستند.

هاشمی ادامه داد: این مشکل را حتی در مرغداری ها یا زنبورستان ها یا پرورش شتر می بینیم به طوریکه نزدیک ۵۰ درصد شتر کشور در سیستان بلوچستان است ولی حتی یک برگ کار علمی در مراکز دانشگاهی این استان در خصوص پرورش شتر و محصولات آن وجود ندارد.

وی افزود:‌در مزارع گمشده های زیادی داریم علاوه بر اینکه بیگانگی های زیادی را نسبت به یافته های روز داریم ولی ما از طریق این مراکز می توانمی این یافته ها را به روستاها ببریم.

معاون وزیر تعاون و کار تاکید کرد: از دانش، یافته و کشف مراکز علمی و از نگاه به زمان شما، خودمان به زمان می شویم علاوه بر اینکه یک توان علمی، پژوهشی، ارتباطی و تعاملی قوی نیز داریم.
وی گفت: پیش از این با تعداد کمی از افراد استاندارد می نوشتند ولی امروز با تعداد زیادی از خبرگان و کارشناسان کشاورزان، استاندارد در یک رشته را به یک جامعیت می رسانیم.

وی افزود: باید با یک زبان عوام فهم به روستاها رفته و با ۴ میلیون نفر سخن بگوییم تا اثرات این یافته های پژوهشی و علمی ما به گونه ای بر زمین نمایان شود.

هاشمی ادامه داد: روش تعامل و ارتباط و انتقال یافته ها با کشاورز را باید بدانیم تا با این روش نگاه به سمت خودمان را توسعه دهیم همانطور که باید بدانیم با چه روشی می توانیم جوان را مطابق با رشته اش همسو بسازیم.

وی با بیان اینکه انتظار یک هم افزایی ارزشمند مطابق با نوع اشتیاق جوانان در قالب مهارت وجود دارد، گفت: سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در آزمون های ورودی به مراکز آموزشی مهارتی شرکت می کنند که از این تعداد  ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند که سطح خود را از لحاظ مهارتی به زیردیپلم می رسانند.

رییس سازمان فنی و حرفه ای کشور اضافه کرد: به دنبال ارتقای سطح مهارت براساس قانون شورای عالی مهارت هستیم زیرا در قانون جدید مصوب سال ۱۳۹۶ سطح مهارت را تا دکترای حرفه ای دیده اند.

وی گفت: بر آن اساس ما این میل را در خودمان ایجاد می کنیم که چگونه با تلفیق آموزش و پرورش، دانشگاه ها و آموزش فنی و حرفه ای یک نظام جدیدی را پایه گذاری کنیم که بر اساس مهارت باشد.

سرویس خبری: کشاورزی

آرش مجتهدی

نویسنده

آرش مجتهدی

بعدی

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *